Van Taormina naar Roccella Ionica

18 oktober 2023 - Roccella Ionica, Italië

Dinsdag 17 oktober varen we van Taormina naar Roccella Ionica (70 mijl). We vertrekken om 6:00 uur en zien onderweg de zon opkomen.

Zonsopgang Taormina

De wind is enorm variabel zowel in kracht als in richting. We kunnen ongeveer de helft zeilen maar moeten ook regelmatig de motor bijzetten want we willen graag bij daglicht in de jachthaven aankomen. ‘s Ochtends lijkt dat niet helemaal te gaan lukken dus we bellen de haven en zij bieden meteen aan dat een van de marinero’s wel wat langer kan blijven om ons op te vangen: heel servicegericht! De wind trekt in de loop van de dag aan en we komen ruim voor donker aan. Het is niet druk en we krijgen een prima plaats aan de kade.

Goodwin aan de kade
Het dorp ligt ongeveer 2,5 kilometer verderop, Brigitte en Joep lopen er via het kilometerslange strand heen.Uitzicht vanuit de kuipVanuit de haven zie je de rotsen boven het dorp met daarop een oud klooster en verdedigingswerken.Steegje in RoccellaRoccella stelt niet veel voor, maar we drinken er een prima koffie, doen wat boodschappen, lopen via de boulevard terug en hebben onze 10.000 stappen weer ruim gehaald. Pieter gaat thee drinken bij een Nederlandse catamaran: er overwinteren 4 landgenoten/stellen op catamarans in deze (prijsgunstige) haven. Zij weten te vertellen dat de 6 verlaten zeiljachten aan de overkant van de haven (ze zien er verschrikkelijk uit met gescheurde zeilen, buiskap kapot, luiken open) gestolen en gebruikt zijn door vluchtelingen uit Afrika. Wij vroegen ons al af wat daar aan de hand was. In het dorp is een soort AZC waar vluchtelingen worden opgevangen. Ze gaan blijkbaar liever naar Italië dan naar Griekenland (waar de opvang veel slechter is).

1. Marijke:
    18 oktober 2023