Van Leuca naar Otranto

31 oktober 2023 - Otranto, Italië

Op maandag varen we van Sta Maria di Leuca naar Otranto (25 mijl). Tegen onze verwachting in (weinig wind voorspeld) kunnen we het hele stuk zeilen op deze stralende dag. We leggen aan bij Ormeggiatori Otrante, waar we welkom zijn bij Fabrizio, na zijn lunchpauze (na 15:00 uur). Otranto is een leuk toeristenplaatsje met een historische vesting, een kasteel, stranden en heel veel horeca en winkeltjes.

Straatjes oude stad

Voor een goede supermarkt moeten we wel 2 kilometer lopen maar dat is geen straf want er is genoeg te zien onderweg en uiteraard tijd voor koffie (met wat lekkers voor Pieter). We blijven dinsdag liggen want er is veel wind voorspeld met wat regen en onweer. We lopen na vijven nog even de stad in en bezoeken de kathedraal, de Santa Maria Annunziata.

Kathedraal van Otranto
In deze 12e eeuwse kathedraal worden de resten bewaard van 800 martelaren, Christenen die onthoofd werden toen zij weigerden zich te bekeren tot de Islam toen de Turken Otranto in de 1480 eeuw veroverden. KathedraalDe kathedraal heeft een prachtige mozaïekvloer die door de monnik Fra Pantaleone in 2 jaar is gelegd. Hij gebruikte daarvoor ca 600.000 steentjes. Met recht een monnikenwerk!

12e eeuws mozaïek

Mozaïek