Van Gallipoli naar Sta Maria di Leuca

28 oktober 2023 - Santa Maria di Leuca, Italië

We blijven 4 nachten in Gallipoli, Joep heeft gepland van daaruit een taxi te nemen naar Brindisi airport op zaterdag. Op donderdag is het mooi weer en we maken een wandeling van 10 kilometer langs de kust naar baia verde, ten zuiden van de stad. Daar zijn groen beboste duinen die uitkomen op mooie zandstranden met verschillend beachclubs. De meeste daarvan zijn gesloten, maar wij vinden nog een leuk strandtentje dat open is waar we koffie kunnen drinken.

Koffie in strandtent baia verde
‘s Avonds maakt Joep een heerlijke ovenschotel voor ons klaar. We borrelen en eten buiten met uitzicht op de oude stad.

Zonsondergang Gallipoli

Op vrijdag is het bewolkt weer. We gaan koffiedrinken in de luxe winkelstraat vlakbij de haven en nemen er wat Italiaans lekkers bij. Kakelvers, nog warm en erg lekker!

Koffie met wat lekkers!
Daarna lopen we naar de 17e eeuwse St Agatha kathedraal. De heilige Agatha kwam heel akelig aan haar einde, omdat zij haar geloof niet wilde opgeven en geen relatie wilde met een rijke schurk werden haar borsten afgesneden en werd ze vervolgens vermoord. Gruwelijke tijden. Vissersbootjes Gallipoli
Wat ons hier opvalt in Gallipoli is dat de straten zo schoon zijn. In Sicilië ligt er overal veel vuil op straat, hier heeft de gemeente dit blijkbaar veel beter onder controle. ‘s Avonds gaan we uit eten in de oude stad. We hadden al eerder een leuk poortje gezien dat toegang geeft tot een restaurantje onder kelderbogen en hebben daar gereserveerd. Bonte avond!Door de smalle straatjes die leuk verlicht zijn lopen we erheen. Er staat veel vis op de kaart en daar houden we alle drie enorm van. Genieten! Vis eten in de oude stad
Op zaterdag wordt Joep om 8:00 uur opgehaald door de taxi naar het vliegveld. Pieter en Brigitte vertrekken een half uurtje later naar Sta Maria di Leuca (30 mijl). Er is windkracht 3 voorspeld, maar als we naar buiten varen hebben we 20-24 knopen wind op de meter en veel golven. Reven dus. Gelukkig is de windrichting wel conform voorspelling (NW) en wij moeten naar het zuiden. Na ca 2 uur zeilen wordt de wind wat rustiger en we hebben uiteindelijk een prima tocht. Om 13:30 uur zijn we aangemeerd in de de haven van Leuca. Uitzicht op Sta Maria di Leuca
Na de siësta lopen we het plaatsje in. Er is een mooie boulevard met palmen waarlangs grote oude vakantievilla’s staan (we schatten in van voor WO II). De meeste zijn mooi opgeknapt. We doen boodschappen en drinken wat bij een strandtent. Drankje bij zonsondergang

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    28 oktober 2023
    Goed restaurant in de rivierbedding die droog ligt. Onder boogbruggetje van de weg door vanaf de loopsteigers over de rotsen langs de haven.
    Ook goede bar aan de havenkant op die loopsteigers, als die nog open is nu….