Brindisi en omgeving

6 november 2023 - Brindisi, Italië

Het bevalt ons goed in het jachthaventje in het centrum van Brindisi, we hebben een prachtig wijds uitzicht, lopen vanaf de boot meteen het centrum in en op de boulevard zijn veel terrasjes en restaurantjes.

Goodwin in Brindisi
Op dag 1 in Brindisi wandelen we veel om de stad te leren kennen. Er is een klein historisch centrum en daaromheen wijken met veel bebouwing; vooral flats (meestal ca 5 etages) die niet erg riant over komen. Relatief weinig groen. Wel is alles heel schoon, nergens vuil op straat (itt Sicilië). We proberen al weken onze voorraad wijnglazen aan te vullen, maar nergens zien we een ‘Blokker’ of andere huishoudelijke artikelen winkel. Wel veel horeca, bij de borrel nemen we een lekker visbordje. Borrelhapje vis
Inmiddels hebben we een shipshop ontdekt en 2 zwarte fenders besteld (alle andere Italiaanse zaken verkochten alleen witte), het scheelt dat de (Keniaanse) winkelbediende vloeiend Engels spreekt. We huren een auto en gaan op zondag naar Bari, de hoofdstad van de regio Puglia. Eerst naar Ikea (!) om wat glazen, kommetjes en andere huishoudelijke spulletjes te kopen. Heerlijk ruim en goed gesorteerd, die Ikea en voor €3 pp genieten we er ook nog van verse jus, cappuccino en een gevulde croissant. Vervolgens gaan we de prachtige monumentale stad Bari in. Nadat het Pieter gelukt is een parkeerplaatsje te bemachtigen (valt niet mee!) wandelen we langs de bezienswaardigheden van de stad. Boulevard Bari
Je kunt zien dat Bari in het verleden en ook nog in de vorige eeuw welvarend is geweest. Niet alleen leuke kleine straatjes maar ook indrukwekkende Jugendstil panden. BariBari
Na Bari rijden we naar Alberobello waar veel trulli zijn.

Trulli
Trulli zijn traditionele ronde huisjes uit deze streek, met een dak van gestapelde kalkstenen, ze werden vroeger gebruikt als tijdelijk onderkomen voor vee, veevoer of de boer zelf. Het lijken net sprookjeshuisjes en je verwacht dat er elk moment een hobbit uit kan komen. De oudste trulli (enkelvoud: trullo) dateren uit de zestiende eeuw.

Op maandag gaan we eerst naar de werf waar we de Goodwin achter zullen laten deze winter. We maken er kennis met Antonio en Christiana. Vervolgens rijden we naar het monument voor de Italiaanse matroos (we zien het vanuit onze boot aan de overkant van het water liggen). Het monument, waarop een Mariabeeld staat, gedenkt de matrozen van de koninklijke vloot die in de Eerste Wereldoorlog zijn gesneuveld.

Pieter bij het monument voor de Italiaanse matroos

1. Sytske Hoff van 't:
    Finish?
    Wat een prachtige reis!!
  2. Anneke Meijer:
    6 november 2023
    Dank voor alle mooie verhalen
    Goede reis naar huis.
  3. Linda:
    6 november 2023
    fijn om zo een beetje "mee gereisd" te hebben. genieten dus !
  4. Yvonne:
    6 november 2023
    Genoten van jullie verhalen!!
  5. Marijke:
    6 november 2023
    Wat een heerlijk avontuur!.. begon wel steeds meer als ver van ‘de ( mijn/onze) wereld’ te voelen… goede landing en welkom thuis !
  6. Marianne:
    7 november 2023
    Klinkt en ziet er mooi uit, allemaal! Afsluiting van dit deel van jullie reis? Blijf en geniet nog even — hier in NL veel wind en mattigheid …!
  7. Fred:
    8 november 2023
    Mooie reis gemaakt en met plezier meegelezen.
    Middellandse zee wacht op jullie voor een vervolg.
    Goede reis terug.
  8. Hannelore:
    9 november 2023
    het was bijzonder fijn om jullie verslagen te lezen! ik heb er erg van genoten! goede thuisreis!!