Van Rocella naar Crotone

20 oktober 2023 - Crotone, Italië

Op donderdag vertrekken we om half zeven richting Crotone (64 mijl). Eerst is er vrijwel geen wind, maar na 2 uur varen komt er wind en kunnen we zeilen. Met 14 knopen wind varen we met uitgeboomde code zero ca 7 knopen gemiddeld: prima voortgang. Als we bijna in Crotone zijn (tegen 16 uur) wakkert de wind verder aan tot 20 knopen met vlagen naar 24 knopen. Dat is pittig bij het aanleggen maar gelukkig krijgen we veel hulp.

Goodwin in Crotone
Er is de komende paar dagen veel wind voorspeld dus we boeken meteen 3 nachten Crotone. Op vertoon van haar Maaspasje krijgt Brigitte 22% korting op het havengeld: bij deze haven hoeven leden van buitenlandse zeilverenigingen geen btw te betalen. Sympathiek! Uitzicht vanuit kuip op Crotone
Vanuit de kuip zien we het stadje liggen. Op zaterdag waait het windkracht 7 (af en toe een vlaagje 8) dus we zijn blij dat we goed vast liggen. We lopen het plaatsje in voor koffie en boodschappen. We willen een zwarte fender kopen maar de watersportzaak verkoopt alleen witte. Bij een winkeltje met visserijbenodigdheden raadt de eigenaar ons aan het bij een concurrent te proberen. We volgen zijn route-instructies en komen terecht in een onooglijk winkeltje waar een 85-plusser de scepter zwaait.Shipshop
Uit een stapel winkeldochters delft Brigitte een smoezelige (witte) fender op en vraagt naar de prijs. De winkelier neemt ruim de tijd om in meerdere boeken de prijs na te zoeken en vraagt uiteindelijk €65 euro. Toch nog een pienter baasje, deze man! Voor die prijs mag hij zijn vooroorlogse fender houden! Groenteboertje
De groenteboer heeft zijn waren gezellig uitgestald en de supermarkt bezorgt de boodschappen aan de boot. Ondertussen is Pieter lokaal geknipt en helemaal klaar om vanavond mee uit eten te gaan!