Van Stromboli via Salina naar Lipari

1 oktober 2023 - Lipari, Italië

Op zaterdag 30 september zeilen we van Stromboli naar Isola di Salina (23 mijl). Het is een relaxt koersje met de code zero en we hebben onderweg genoeg tijd voor de heerlijke lunch die Rob heeft bereid.

Lunch op zee
Ons plan is om aan te leggen in de jachthaven van Santa Marina di Salina, maar als we de prijs horen (€135 ex water en elektra) besluiten we te ankeren. De dame aan de telefoon meldt dat de prijs morgen zakt naar €85 (laagseizoen start 1 oktober) maar dat ze ons die prijs vandaag absoluut nog niet kan aanbieden…..

We liggen prima op het anker en gaan met de rib naar de kant om het plaatsje te bekijken. Het is er gezellig met kleurrijke straatjes en heel veel winkeltjes. Wel overal dezelfde handelswaar: vooral bont gekleurde wijde jurken, sjaals en sieraden.

Santa Marina Salina
Vanuit het terras waar we wat drinken hebben we mooi uitzicht op het volgende eiland, Lipari.

Uitzicht vanuit Salina op Lipari

Op zondag vertrekken we om 8:00 uur naar Isola di Lipari (7 mijl), het grootste Eolische eiland. We leggen iets voor tienen aan in Marina di Porto Pignataro: mooi op tijd voor de gratis shuttle naar het centrum van Lipari stad. Deze stad die al in het stenen tijdperk werd bewoond, kent een veelbewogen verleden. Ze werd onder meer veroverd door Grieken, Noormannen, Turkse piraten en Spanjaarden. We bezoeken de hooggelegen vesting. De Bartholomeus Kathedraal in de vesting heeft een plafond met prachtige fresco’s.

Fresco’s St Bartholomeus kathedraal

Deze kathedraal is gebouwd op resten van een kerk uit de tijd van de Noormannen, ook daar zijn nog overblijfselen van te zien.

Resten van kerk van de Noormannen
We maken een wandeling in de heuvelachtige omgeving van de stad (we willen minimaal onze 10.000 stappen halen!).Uitzicht vanuit de vestingUiteraard keren we op tijd terug om in een van de oude straatjes uitgebreid te lunchen. Lunch in Lipari

1. Lilian:
    1 oktober 2023
    Ziet er prachtig en ook heel gezellig uit!
    Lieve groeten