Van Lipari via Milazzo naar Messina

3 oktober 2023 - Messina, Italië

Op maandag 2 oktober verlaten we de mooie Eolische eilanden en zeilen we terug naar Sicilië, waar we aanleggen in de haven van Milazzo (24 mijl gezeild).

Boulevard Milazzo
Milazzo ligt op een smal uitstekend schiereilandje en heeft een burcht met kasteel (gesloten vanaf 1 oktober). De havens liggen aan de oostkant van het schiereiland, de kiezelstranden aan de westkant. We lopen naar het strand en de dames gaan zwemmen, de zwemschoentjes doen goed dienst op de kiezels. Het water is heerlijk van temperatuur en heel helder. We lopen terug naar de haven en pakken een terrasje op de boulevard. Onder de bomen (zie foto boven) staat een lange rij banken waar heel 60+ Milazzo samenkomt voor een kletspraatje. Zeer gezellig! Borrel in Milazzo
De volgende dag zeilen we naar Messina (31 mijl), de straat van Messina in. Hier staat een flinke stroming, gelukkig hebben wij 2-3 mijl stroom mee (eind van de middag zal de stroom van zuid naar noord staan, je kunt dit berekenen tov hoogwater Gibraltar). Onderweg zien we een boot die vist op zwaardvis. Zwaardvisvangst
In de hoge mast zit een man die zwaardvissen spot en voorop de enorm ver uitstekende boegspriet zit een man met een harpoen die de zwaardvis spiest. De jachthaven van Messina ligt vlakbij het centrum van deze drukke historische stad. Er zijn brede straten, veel statige overheidsgebouwen, parkjes en kleine winkeltjes. Neptunus
We lopen naar de prachtige basiliek, met mooi beschilderd houten plafond en Griekse beelden.

Basiliek

De oudste delen van de basiliek stammen uit de twaalfde eeuw en in de loop der eeuwen zijn er delen bijgebouwd en herbouwd (oa na aardbevingen)

Basiliek

Op het grote kerkplein zijn leuke terrasjes en we nemen daar een lekker drankje met arancini erbij, een typisch Italiaanse specialiteit. Wel een hele hap!

Arancini
We eten ‘s avonds lekker paella op de boot.

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    3 oktober 2023
    Wel ook verse zwaardvis eten!
  2. Desiree:
    4 oktober 2023