Van Siracusa naar Augusta

13 oktober 2023 - Augusta, Italië

Het bevalt ons goed in Siracusa dus we blijven er een paar dagen. We kunnen met onze rib goed aanleggen in de jachthaven en/of in een klein vissershaventje (vlakbij de wasserette die we nodig hebben). Op woensdagmiddag  maken we een stadswandeling door het prachtige historische deel van Siracusa dat gelegen is op het schiereiland Ortigia.

Kathedraal Santa Maria delle Colonne
Op het grote plein is een rijk versierde kathedraal. Er zijn kleine steegjes met winkeltjes, galerietjes en restaurantjes maar ook bredere straten met luxe winkels en een mooie fontein.

Fontein van Diana

Op donderdagochtend gaan we eerst naar de shipshop voor een hangslot voor de rib. De ‘oude’ -een paar maanden oud- functioneert niet goed meer: op het water heb je snel last van roest. De shipshop verwijst ons naar de feretteria (ijzerhandel), en daar kopen we een mooi nieuw slot. Onderweg is er uiteraard tijd voor koffie met daarbij voor Pieter een gevulde croissant (ditmaal met ricotta). Daarna gaan we naar de gezellige en drukke markt.

Gezellige groente- en fruitmarkt
Overal heerlijk vers fruit en mooie groenten en helemaal niet duur. De marktlui zijn heel vriendelijk en laten je van alles proeven. Zwaardvis op de markt
Bij een van de viskramen hebben ze verse zwaardvis, een specialiteit van dit gebied. We kopen een paar mooie moten. Rond borreltijd gaan we nog een keer met de rib naar de stad om op een gezellig terras met uitzicht over de baai wat te drinken.Borrel met uitzicht over ankerbaai
We bestellen er een (naar wat wij denken want het kost €5,-) pizzabroodje bij als borrelhap, maar dat blijkt een halve maaltijd te zijn en erg lekker!
De volgende dag kruisen we (17 mijl) naar Augusta, een schiereilandje iets noordelijker. We leggen aan in de ruime maar vrijwel lege jachthaven. Augusta was in de tijd van de kruistochten een belangrijke haven en heeft vandaag de dag nog een marinecomplex. Het kleine stadje heeft nog een paar historische panden maar is verder niet heel interessant of mooi.Chiesa Madre
We doen wat boodschapjes bij de Conad en lopen dan terug naar de haven waar we aan boord lekker onze zwaardvis eten!Zwaardvis

1. Dick:
    14 oktober 2023
    Genieten!
  2. Joyce:
    15 oktober 2023
    Ik was vorig jaar met de kinderen in Siracusa, in het oude gedeelte. We vonden het ook een heerlijk stadje om te zijn. Goede ‘vibe’ volgens mijn dochter. En in oktober vast een stukje koeler. Geniet nog even van jullie vakantie.
  3. Linda:
    15 oktober 2023
    leuk dat jullie ook zo genieten van Ortigia !