Van Catania naar Siracusa

10 oktober 2023 - Syracuse, Italië

Op maandag 9 oktober varen we van Catania naar Siracusa (29 mijl). Er is niet veel wind, we kunnen ongeveer de helft zeilen (beneden de 4 knopen snelheid zetten we de moter bij). Siracusa heeft een prachtige baai: rada di Siracusa. Daar ankeren we. Vanuit de kuip hebben we mooi uitzicht op Ortigia, het (schier-)eiland waarop de historische wijk van Siracusa ligt. We liggen er met ca 10 zeilboten uit diverse landen (nog 2 Nederlanders en oa Zweden, een Belg, een Duitser, een Zwitser).

Ortigia

Op het water koelt het ‘s avonds lekker af, als we buiten eten zien en horen we grote vissen uit (en in) het water springen. Als we wakker worden zien we dat de Costa Fortuna, een groot cruiseschip, heeft aangelegd in de haven.

Baai van Siracusa
We gaan met de rib naar de stad en lopen een rondje langs de verschillende jachthavens maar besluiten dat we lekker voor anker blijven liggen. Aan het eind van de middag vaart de Fortuna uit.

Costa Fortuna vertrekt

Wij eten kip/paddenstoelenrisotto aan boord met uitzicht op de lichtjes van Ortigia.

1. Marleen:
    10 oktober 2023
    's Morgens naar de markt met heerlijke vis bv zwaardvis (spada) verse kruiden, specerijen en groente!!!