Van Santa Teresa naar Isola Santa Maria

17 juni 2023 - Cala Santa Maria, Italië

Op vrijdag blijven we nog een relaxt dagje in Santa Teresa. We lopen naar de grote supermarkt (bergop) en slaan in voor een paar dagen en gaan voor het eten een borrel drinken op het gezellige plein in het dorp. De prijzen liggen hier heel wat hoger dan op de Balearen: een glaasje witte wijn en een (blikje) bier kosten hier 13 euro. We krijgen er wel chips, pinda’s en olijven bij. Op vrijdag drinken we voor vertrek nog een koffie aan de haven.

Caffelatte piccolo
We oefenen ons Italiaans en nemen deze keer een Cafelatte piccolo. Dat ze zo klein waren hadden we niet verwacht! Ik heb mijn leesbril er naast gelegd als referentie. Ook de prijs was gelukkig klein (3 euro totaal voor 2).

We willen we naar de Maddalena eilanden varen (10 mijl vanaf Santa Teresa) en daarvoor moeten we een permit aanvragen. De digitale aanvraagprocedure is niet zo ingewikkeld, het betalingsproces echter wel. Je kunt alleen betalen via een QR code via een Italiaanse app (een soort Digid). Die hebben we als buitenlander niet en betalen via credit card behoort niet tot de mogelijkheden (!). De havenreceptioniste weet hoe we dit kunnen oplossen: het postkantoor kan onze QR code inscannen en de betaling voor ons verrichten. We lopen (20 minuten) naar het postkantoor (gelukkig open op zaterdag) en voor €2,20 worden we efficiënt geholpen en na een uurtje ontvangen we voor €57 euro onze weekpermit. De Maddalena eilanden liggen ten noordoosten van Sardinië en bestaan uit 7 grotere en 55 kleine eilandjes. De hele archipel is in 1994 uitgeroepen tot beschermd natuurgebied en er zijn allerlei regels omtrent ankeren en het (niet) lozen van vuilwater in het gebied. Wij ankeren op zaterdagmiddag in de Cala Santa Maria bij het eilandje Santa Maria.

Cala Santa Maria
Als we er aankomen is het druk in de baai, er liggen zo’n 25 zeil- en motorboten en een aantal toeristenboten die groepen toeristen naar het eiland/strand brengen en later weer ophalen. Na 15:30 uur wordt het rustig en we blijven uiteindelijk met 4 boten over, heerlijk rustig. Pieter gaat met de rub naar de kant. Pieter in de rub
Brigitte blijft aan boord. Bri
We eten aan boord (er is ook geen restaurantje te bekennen op het eiland) en genieten van het kabbelen van de zee. Zonsondergang

1. Rob:
    17 juni 2023
    Leuk dat jullie een paar dagen bij de Maddelenas blijven hangen . Prachtig gebied , goeie herinneren aan . Met zoals je zult ervaren soms onbegrijpelijke haven tarieven , vaak ankeren zou ik zeggen .
  2. Frans en Marleen Pigeaud:
    18 juni 2023
    Cala Garibaldi, met het huis waar Garibaldi overleed nadat hij in vrijheid was gesteld na zijn ballingschap, is leuk om te bezoeken en mooie ankerbaai!