Via Cala Francese naar La Maddalena

19 juni 2023 - Palau, Italië

Zondagochtend is het mooi weer, om 10 uur komen de eerste toeristenboten al in onze baai om mensen naar het strand te brengen (ze halen ze ca 15:30 uur weer op). Pieter telt mee: er komen ca 200 mensen per boot aan en er varen zeker 5 boten deze kant op.

Toeristenboot
Wij vertrekken naar het eiland La Maddalena en zoeken daar een ankerbaai aan de westkant (want er wordt oostenwind voorspeld). We ankeren bij Cala Francese. Cala Francese
Als we ‘s middags met de rubberboot naar het strand gaan (we willen wat gaan drinken bij de strandtent), worden we teruggestuurd door de strandwacht. Verboden aan te leggen met je rub. Strand bij Cala FranceseUitzicht Cala Francese
Dan maar wat drinken aan boord: ook gezellig en mooi uitzicht over de eilandjes in de buurt. Zonsondergang Cala Francese
Op maandag zeilen we (5 mijl) naar de hoofdstad van het eiland, die heet ook La Maddalena. We worden gastvrij ontvangen door 2 actieve havenmeesters die goed Engels spreken. Net als we tegen elkaar gezegd hebben dat we vrijwel nergens Nederlandse boten tegenkomen lopen we tegen een Nederlands echtpaar aan dat op huwelijksreis is en een boot heeft gehuurd (de pubers uit eerdere huwelijken zijn thuis gelaten). Pieter heeft tandpijn en belt een lokale tandarts waar hij om 19:30 uur terecht kan. Het blijkt een tandartspraktijk te betreffen die louter uit (volgens Pieter) zeer aantrekkelijke Italiaanse dames bestaat. De tandartsassistente blijkt overigens aanzienlijk beter Engels te spreken dan de tandarts die Pieters’ gebit bestudeert. Morgen terugkomen om 10 uur om een gaatje te laten vullen. We blijven hier dus nog een extra dagje, maar dat waren we toch al van plan. Het levendige plaatsje bevalt ons wel!La Maddalena by night

1. Willem Huisman:
    19 juni 2023