Naar de Etna

6 oktober 2023 - Catania, Italië

Op vrijdag huren we een auto en rijden we naar de Etna, op de Stromboli na de actiefste vulkaan van Europa. De Etna is 3357 meter hoog, met de auto kun je tot 2000 meter komen. Wij beklimmen van daaruit een van de kraters (tot ca 2200 meter). Het is fris boven: ca 14 graden (aan zee was het 25 graden).

Op de Etna

Met een kabelbaan kun je 2500 meter hoogte bereiken (en met een gids kun je dan verder omhoog lopen). Dat doen wij niet, want de top van de Etna ligt vandaag in de wolken.
In 2018 was de laatste grote uitbarsting van de Etna die gepaard ging met aardschokken met een kracht van 4,8 op de schaal van Richter. In de winter ligt er sneeuw op de Etna en wordt er geskied! We lunchen in een van de bergrestaurants.

Loopplank geleend van de havenmeester

Aan het eind van de middag zijn we weer in Catania en lopen we naar de Ship Chandler om wat benodigdheden voor de boot te kopen. Daarna wandelen we het oude centrum in. Er zijn grote brede (schone!) winkelstraten met majestueuze panden, mooie pleinen met beelden, er is live music (een Italiaanse zanger) en er zijn gezellige terrasjes. Het is happy hour op het terras waar wij gaan zitten en dat betekent dat we voor een zeer schappelijk prijsje een heerlijk bordje Italiaanse vleeswaren en kaas plus 6 kleine gevulde pizzabroodjes bij onze cocktail&bier geserveerd krijgen. Genieten!

Plein in Catania

1. Hannelore:
    10 oktober 2023
    heerlijk verslag weer!! geniet ervan!