Van Cala Porroig naar Cala Tarida

12 mei 2023 - Cala Tarida, Spanje

Op vrijdag varen we naar Cala Tarida (10 mijl) om onze duikfles op te halen. Het is mooi weer, wind NO 3 en we kruisen noordwaarts langs de westkust van het eiland. We passeren het ‘magische’ eiland Es Vedra.

Brigitte met Es Vedra op de achtergrond

Es Vedra is een onbewoond rotseiland dat bestaat uit de unieke combinatie van kalksteen en een hoge concentratie van mineralen en metalen. Dit zorgt voor een bijzonder sterk magnetisch veld (de derde meest magnetische krachtplek ter aarde!) en wordt gezien als de plek waar Ibiza haar magie aan ontleent. Er wordt ook wel gezegd dat Es Vedra een overblijfsel van Atlantis is.
We komen nog voor de lunchpauze van Angel aan bij Orcasub en onze duikfles staat gekeurd en gevuld klaar. Angel vertelt dat er in het hoogseizoen wel 100 boten voor anker liggen in  de Cala Tarida, nu zijn we -gelukkig- met 5 boten.

Zicht op Goodwin vanuit strandtent
We lunchen in een strandtent met uitzicht op onze rubberboot en op de Goodwin. Aan het eind van de middag doet Brigitte boodschappen bij de lokale Spar (die zie je hier overal) - 8 verdiepingen klimmen! Pieter speelt taxiboot.

1. Adriaan Hagdorn:
    12 mei 2023
    Ha B en P,
    Dat is interessant? Wat deed / doet Es Vedra met de magnetische variatie? En met jullie magnetische kompas? Wel koers kunnen houden? 😉 en wat zijn die andere twee plekken?
    Fijne tocht verder. Wij zijn vandaag weer aangekomen in onze Kroatische thuishaven na een heerlijke week zeilen.
    Groet Adriaan