Van Ibiza naar Formentera

14 mei 2023 - La Savina, Spanje

Zaterdag 13 mei zal het de hele dag regenen, volgens alle weerberichten, maar gelukkig zitten die er allemaal naast! We blijven dan ook niet liggen in Cala Tarida maar zeilen lekker voor de wind naar de baai van Sa Caixota (9 mijl zuidwaarts) waar we ankeren. We passeren het magnetische eiland Es Vedra weer en checken of we iets bijzonders op het kompas zien. Niets te zien. Het magnetisch veld van de Noordpool is blijkbaar heel wat sterker! ‘s Middags trekken er een paar wolken over en regent het 10 minuten, daarna schijnt de zon weer en kunnen we heerlijk zwemmen. Op zondag zeilen we (19 mijl) halve wind naar het eiland Formentera.

Cap de Barbaria
Formentera is een klein eiland ten zuiden van Ibiza, ongeveer zo groot als Terschelling. Het eiland was al bewoond in de tijd van de Romeinen die er graan verbouwden, want de grond was vruchtbaar en er waren zoetwaterbronnen. Later werd het eiland (evenals de andere Balearen) zo’n 300 jaar door Arabieren bewoond. Inmiddels wonen er zo’n 12.000 mensen, voornamelijk afkomstig uit Ibiza. Het is er vrij rustig, want je kunt het eiland alleen per boot bereiken (geen vliegveld). Er komen vooral toeristen die van rust, natuur en strand houden en volgens onze pilot is het ook een Mekka voor naturisten.
We ankeren aan de zuidkant van Formentera, bij Mal Pas. Cala Mal Pas
Als we aankomen ligt er nog een boot, maar die vertrekt al snel. We gaan met de rubberboot naar het strand. Strand bij Mal Pas
We drinken wat bij een leuk strandtentje, er hangt een relaxt sfeertje, overal flessen wijn op tafel.Strandtent Formentera
We lopen een stukje langs het strand en gaan dan weer terug naar de Goodwin. Overigens valt ons op dat (op een enkeling na) men de badkleding op het strand aan heeft.Strand bij Mal Pas

1. José en Gerrit:
    14 mei 2023
    Zo te zien hebb jullie het wel naar je zin daar op Ibiza veel zeilplezier nog
  2. Hannelore:
    17 mei 2023