Van Cala Garibaldi naar Golfo Pervero

22 juni 2023 - Porto Cervo, Italië

Op donderdag motersailen we naar Golfo Pervero (12 mijl), waar we ankeren. Golfo Pervero ligt aan de Costa Smeralda, de Goudkust van Sardinië. We zien hier prachtige huizen aan zee en veel superjachten rondvaren.

Ankerbaai Golfo Pervero

We komen steeds dichter bij de Blue Zone van Sardinië: een gebied waar mensen op een gezonde manier (heel) oud worden, vaak zonder chronische ziekten en mentale aftakeling. Er zijn 5 Blue Zones op de wereld.

Blue Zone Sardinië
Op Sardinië hebben mensen in de Blue Zone frequent contact met familie en vrienden (en mede daardoor een sociaal vangnet), dagelijks genoeg beweging en ze eten gezond (niet elke dag vlees en vlees bovendien niet in grote porties, veel verse groenten en fruit). Opvallend is dat veel mensen in Blue Zones dagelijks een tot twee glazen wijn drinken. Op Sardinië betreft het lokale wijn, die veel antioxidanten bevat. Golfo Pervero
Wij borrelen vandaag niet met wijn maar met een Peroni en een (alcoholvrije) Aperol Spritz.

1. Hannelore:
    22 juni 2023
    Volgens mij zit ik ook in een blue zone, ik heb hetzelfde dieet!
  2. Dick:
    22 juni 2023
    Ik zou een flinke pauze nemen in die Nlauwe Zone. Ze hebben daar ook hangplekken voor ouderen, zoals bijvoorbeeld ook in Brouwershaven (en trouwens ook bij ons in Woubrugge...;-)).