Van Newlyn naar Padstow

30 mei 2022 - Padstow, Verenigd Koninkrijk

We varen om 8:30 uur de haven van Newlyn uit, om het juiste tij te pakken. Als we Land’s End om gaan hebben we 9 uur stroom mee als we hooguit een kwart mijl uit de kust blijven, volgens Reeds Almanac. En dat blijkt te kloppen! er is weinig wind, dus we ronden het puntje van het eiland op de moter.

Land’s End

Volgens de kaart kunnen we tussen Kettle’s Bottom (een rots in zee) en Armed Knight (een landpunt) doorvaren, en de buurvrouw in Newlyn bevestigde dat, dus dat doen we.

Varen tussen Kettle’s Bottom en Armed Knight
Inmiddels is het opgeklaard en is er meer wind zodat we kunnen zeilen. Pieter belt de haven van Padstow en die antwoordt dat we welkom zijn. De rivier waar Padstow aan ligt valt grotendeels droog met eb, je kunt alleen een paar uur rond hoogwater invaren, dan staat de sluisdeur naar het jachthaventje open.
Om 17:30 uur zijn we in Padstow (60 mijl gevaren), in Zuid Wales. Het haventje is schattig, echt een klein oud toeristenplaatsje met pubs, restaurantjes, galeries en winkeltjes.

Goodwin in Padstow

We hoeven niet lang na te denken over ons avondmaal: fish&chips (van het zaakje 30 meter verderop aan de kade), ‘a British classic’!

Fish & ChipsFish & Chips

1. Marianne:
    30 mei 2022
    Ziet er allemaal goed uit, Brigitte en Pieter! Geniet ervan, het VK is prachtig in Cornwall en Wales :-)
  2. Hannelore:
    31 mei 2022
    Jullie vorderen snel en de berichten zijn heerlijk om te lezen! Ik kijk ook regelmatig op MarineTraffic.. zo leuk!