Van Vilamoura naar Culatra

24 oktober 2022 - Culatra Island, Portugal

Op zondagmiddag (het is inmiddels droog maar nog wel bewolkt) vertrekken we naar het estuarium voor Faro, naar Ilha da Culatra dat ligt in het mooie natuurpark Ria Formosa. Er staat 8-10 knopen wind en we zeilen heel rustig naar de ingang van de lagune. Daar komen we iets na hoog water aan en worden verrast door de sterke stroom bij de invaart, ruim 4 mijl stroom tegen! Naarmate we verder de lagune in komen neemt de stroom af. We ankeren vlak bij het dorpje Culatra, voor Ilha da Culatra. Op dit kleine eiland wonen 1000 mensen, voornamelijk vissers. Er rijden geen auto’s. In de grote ruime baai liggen zo’n 30 boten voor anker, ver uit elkaar. We eten een lekkere biefstuk op de boot en genieten van een heerlijk rustige avond op het water.

Op maandag is het wederom bewolkt maar droog. We zien flamingo’s op de drooggevallen platen in de verte. We gaan met de rub naar het eiland en leggen aan bij de vissershaven, naast het pontje.

Onze rub naast het pontje
We lopen door het dorpje, dat wel wat weg heeft van een Caribisch eilandplaatsje. Straatje in Culatra
Overal staan borden met instructies hoe je je milieubewust en met respect voor de natuur moet opstellen: dat doen wij uiteraard! We lopen over een mooi aangelegde boardwalk door een breed duingebied naar het strand aan de oceaanzijde van het eiland: tijd voor koffie! Koffie bij strandtent
Er is een strandwacht maar die heeft het niet druk, want er zijn vandaag geen zwemmers. Strandwacht
Af en toe legt er een bootje aan met een groepje toeristen (uit Faro) of komen er een paar mensen met een watertaxi naar het eiland. Er is 1 restaurantje open vandaag (Janoca) en alle eilandbezoekers gaan daar lunchen. Wij ook, we nemen een vers visje van de gril. Waarschijnlijk afgeleverd door de visser die we eerder in de haven zagen sjouwen met een net.

Visser met net
Ook als we wegvaren legt er weer een vissersbootje met verse vis aan en komen de meeuwen aangesneld om het visafval te verorberen dat de vissers overboord gooien.

Meeuwen bij vissersboot

1. Rob:
    24 oktober 2022
    Prachtig natuurpark en wat een rust nu de meeste toeristen weer thuis zijn . Geniet nog van de laatste 10 dagen .