Van Fowey naar Newlyn

29 mei 2022 - Newlyn, Verenigd Koninkrijk

Het plan is vandaag weer een eind verder richting Lands’ End te varen (Falmouth of Penzance) en de uiteindelijke bestemming af te laten hangen van de wind en of we überhaupt kunnen zeilen. In Fowey lijkt het vrijwel windstil. Op zee blijkt dat enorm mee te vallen, er staat een ZW 2-3 en met de code zero varen we 5-6 knopen en dan komt er ook nog een mijl stroom bij! Prima voortgang, dus we koersen richting Penzance.
Onderweg komt een schip van Border Force (Customs) langszij, zij stellen een aantal vragen (met hoeveel zijn jullie aan boord, waar kom je vandaan, waar ga je heen, hoe lang blijf je in de UK etc) en zijn dan blijkbaar tevreden en varen weer verder. We worden goed in de gaten gehouden als buitenlanders in de UK!
Penzance is een haven waar je alleen rond hoog water in en uit kan (sluis), en dat komt ons morgen niet goed uit qua timing. Daarom kiezen we voor het ons nog onbekende Newlyn (een tocht van 49 mijl): een vissershaven met 6 gastenboxen voor jachten.

Goodwin in Newlyn
Wederom is onze diepgang van 1,85 m een voordeel, ook bij laagwater kunnen we hier nog in- en uitvaren.

Er liggen hier zeker 60 vissersboten. Niet van die grote drijvende visfabrieken zoals in NL, maar allerlei soorten en maten.

Vissershaven Newlyn

Ook op zondag wordt er verse vis aangevoerd en transportklaar gemaakt. Dat zien we als we het haventerrein aflopen als we starten met onze wandeling van bijna 10.000 stappen naar Penzance en retour.

1. Dick:
    30 mei 2022
    1,85 diepgang, boffen wij met 90... alleen wel wat minder snel...;-) En dat wordt lekker ultraverse vis eten!