Van San Foca (I) naar Othoni (Gr)

22 april 2024 - Othoni, Griekenland

Op zondag staat onze overtocht van Italië naar Griekenland gepland. We staan vroeg op en gaan eerst de strijd met de bureaucratie aan. Je moet namelijk vaarbelasting betalen in Griekenland en daarvoor heeft de Griekse overheid een speciale website ontwikkeld waarmee je je kunt melden zodat je een code krijgt waarmee je je betaling kunt regelen. Klinkt simpel, maar levert ons de nodige hoofdbrekens op. Enfin, na een uurtje is het deze boomers gelukt! Het plenst, het is fris en de wind is matig, maar we zetten door (en zetten de bimini op om uit de regen te zitten). Na een uurtje klaart het op en draait de wind naar ZW (4). Dat betekent dat we met een snelheid van 7 a 8 knopen kunnen zeilen tot Othoni, het eerste Griekse eiland dat we aan gaan doen (54 mijl).

Op weg naar Griekenland
We ankeren in een mooie baai bij Ormos Ammou, aan de zuidkant van het eiland. ‘s Avonds ankert er nog een zeilboot, maar verder is het hier heel rustig.Goodwin bij OthoniOp maandag gaan we met de rib naar de kant om te hiken.Hiken op Othoni
Eerst lopen we langs het jachthaventje van het dorp, waar ook de kleine veerboot aanlegt. Er zijn geen passanten aan de steiger. Wel zien we een jong stel op de fiets met bagagekarren en 2 peuters op fietsvakantie….zij liever dan wij! We hebben gelezen dat er eeuwenoude wandelpaden op Othoni zijn en zoeken er een op voor onze hike. Het pad leidt ons door het bergachtige landschap, door bossen en langs oude (vaak vervallen) boerderijtjes.Wilde orchideeënSoms is het pad overwoekerd en/of moeilijk te vinden: het lijkt of wij dit jaar de eersten zijn die het gebruiken. Gelukkig hebben we Maps.me, een wandelapp die ons uit de brand helpt (geweldig dat zelfs deze oude paden op zo’n klein eilandje door iemand in kaart zijn gebracht). Als we over de top van het eiland zijn geklommen zien we de besneeuwde bergtoppen van Albanië aan de overkant van het water liggen. Besneeuwde bergen van Albanië in de verte
Na 12.500 stappen zijn we weer terug in het dorp. Ormos Ammou
Eenmaal terug op de boot gaat Pieter even zwemmen (watertemperatuur ca 18,5 graden). Brigitte wacht nog even een paar dagen tot het water wat warmer is! Zwemmen bij Othoni

1. Desiree:
    22 april 2024
    heerlijk en wat een rust!
  2. Gerrit:
    22 april 2024
    Mooie foto's geniet er lekker van
  3. Klaske de Jonge:
    Prachtig!!!
  4. Dick:
    Careful, Pieter:
    "According to a legend, Othoni was the island Ogygia, the island of nymph Calypso who seduced Odysseus and kept him prisoner for seven years before he escaped to Corfu on a raft. - Copied from MyKerkyra.com"
  5. Hannelore:
    23 april 2024
    wat heerlijk! geniet er van!

Jouw reactie