Start seizoen 2024 in Brindisi

20 april 2024 - Brindisi, Italië

Op woensdag 17 april 2024 vliegen we met Transavia naar Brindisi, waar de Goodwin op de kant staat bij de werf, Naval Balsamo. We huren een mooi nieuw blauw Lanciaatje om ruim te kunnen provianderen en wat rond te toeren deze week. Transavia vertrok om 7:30 uur uit Rotterdam en om 10 uur staan we al met bagage bij Europcar om de sleutels van de Lancia af te halen. Het is nog geen 3 kilometer van het vliegveld naar de werf, dus we zijn er zo. De Goodwin staat klaar voor tewaterlating, maar eerst inspecteert Pieter nog de antifouling (ziet er top uit) en vervangt hij de propellers en anodes van de boegschroef (we hadden vorig jaar op Sardinië een malheurtje: lijntje in de boegschroef en daardoor een afgebroken blad).

Goodwin in de kraan

Het werfpersoneel hangt de boot in de kraan en werkt nog de laatste stukjes antifouling bij. De mannen werken uitermate zorgvuldig maar de productiviteit ligt niet erg hoog. Wij staan erbij en kijken ernaar en gaan toch maar even lunchen bij een tentje langs het water. Als we terugkomen om 15 uur gaat de boot in het water en varen we naar onze ligplaats. Het is bewolkt maar droog, dus we beginnen meteen met onze eerste klus: het schoonmaken van de buitenkant van de boot. Ondanks onze mooie wintertent ligt er veel (Sahara?-)zand op de boot. De boot knapt er enorm van op! We doen nog wat boodschappen en lopen dan naar de stad om lekker te gaan eten bij een tentje dat we kennen. Daar bestellen we een ‘degustazione’: je krijgt dan 10 kleine bordjes met warme en koude lekkere hapjes. Smullen!

Heerlijke Italiaanse hapjes!

Op donderdag is het regenachtig weer, we zetten ‘s ochtends als het nog droog is de fok en besteden onze tijd verder aan opruimen en het schoonmaken van de binnenkant van de boot.

Brindisi

Op vrijdag hebben we zin in wat sightseeing en rijden we naar Monopoli, een kustplaatsje met historisch centrum ca 40 km naar het noorden, maar het regent pijpenstelen en dan ziet elk plaatsje er scharrig en onaantrekkelijk uit….. we drinken er wel een heerlijke cappuccino en eten er een lekker taartje bij! Koffie en gebak is wel echt een Italiaanse specialiteit. We leveren aan het eind van de middag de huurauto in en besluiten van het vliegveld terug te lopen naar de werf (ca 2,5 km). Onderweg komen we een veertiende eeuws kerkje tegen met oude fresco’s (Santa Maria del Casale). Prachtig!

Santa Maria del CasaleSanta Maria del Casale

Santa Maria del Casale

‘s Avonds gaan we lekker pizza eten in de buurt. Op zaterdag vertrekken we om 8:00 uur richting zuid, het is stralend weer. We varen eerst langs de marinewerf en dan langs de binnenstad van Brindisi.

Marinehaven BrindisiBrindisi stadBrindisi
We tanken diesel bij de grote Marina en gaan dan de Adriatische zee op. Er staat nog behoorlijk wat golfslag, want het heeft vannacht flink gewaaid. Aanvankelijk kunnen we zeilen (NW 3), maar na 2 uur zeilen neemt de wind af en zetten we de motor bij. Om 13:00 uur zijn we in San Foca, vlak voordat de wind naar zuid draait. Goodwin in San Foca
We drinken koffie in het dorpje, waar de meeste winkeltjes en horeca nog gesloten zijn in april. De plaatselijke jeugd zit op zaterdagmiddag al wel gezellig bij elkaar op de diverse terrasjes en geniet luidruchtig van het zonnetje.Koffie in San FocaWe maken een kustwandeling en borrelen en eten op de boot.Strandwandeling San Foca

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    20 april 2024
    Leuk dat je een foto van onze boot in jullie verslag zet…..
  2. Pouwel en Marjolein:
    20 april 2024
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Ga er van genieten. Wij gaan op 19 mei weer terug naar onze Gwelan in Zweden. Daar ligt nu nog 20 cm sneeuw😥😥
  3. Bernard:
    20 april 2024
    Wat een mooi begin van jullie nieuwe avontuur, veel plezier!
  4. José en Gerrit:
    20 april 2024
    Fijn dat jullie er weer zijn
    Geniet van jullie zeiltocht
  5. Marijke:
    20 april 2024
    .. en dan zomaar weer in een andere ( toch zonnigere ) wereld.. leuk om jullie weer te ‘volgen’.. !!
  6. Sytske Hoff van 't:
    20 april 2024
    Leuk te horen hoe het jullie vergaat in de hak van Italië als vervolg. Heel veel groeten🙋
  7. Klaske de Jonge:
    20 april 2024
    Geniet ervan, ziet er geweldig uit xxx
  8. Rob:
    21 april 2024
    Jullie laten er geen gras over groeien . De Goodwin weer helemaal spic-and-span, leeftocht en wijn ingescheept , klaar voor een verwachtingsvol vaar seizoen .
    Goede vaart en veel plezier . 🥂
  9. Hannelore:
    21 april 2024
    Hé wat fijn dat jullie weer het ruime sop kiezen en dat wij weer mee mogen genieten!veel plezier, geniet ervan en behouden vaart!
  10. Fred:
    22 april 2024
    Leuk om jullie reisverslagen weer te lezen. Klaar voor een mooi vaarseizoen. Geniet ervan. Goede vaart

Jouw reactie