2 dagen Corfu stad

4 mei 2024 - Corfu, Griekenland

We liggen voor anker bij Corfu stad.

Baai bij Corfu: Ormos Garitsas
Op vrijdag lopen we 1,5 kilometer naar de Lidl (!) om boodschappen te doen. Na alle kleine Griekse supermarktjes willen we wel weer eens wat meer keus hebben in groente, fruit, kaas, vlees en vis. Als we bij de Lidl aankomen om 12:45 uur, staat er een grote rij. We denken dat er iets mis is, maar de Grieken in de rij vertellen ons dat de winkel vanwege Goede Vrijdag pas om 13 uur open gaat (5/6/7 mei vanwege Pasen gesloten). Dan maar even een koffietentje zoeken, echter er is er geen in de buurt dus wijken we uit naar het restaurant van de naastgelegen busterminal die een prima cappuccino blijkt te schenken en ook warm appelgebak heeft. Bij de Lidl is het druk, maar de caissière die ons helpt is zeer efficiënt en heel vriendelijk en spreekt (zoals alle Grieken die we ontmoeten) goed Engels. Aan het eind van de middag lopen we de stad in en we zijn niet de enigen…. het is gigantisch druk! Paasdrukte in Corfu stadPaasprocessie
Er is een processie met muziekkapel, er is een cameraploeg die tv opnames maakt, jongeren volleyballen in het park, alle terrasjes zitten bomvol: het is levendig en gezellig. We lopen kort een kerkje binnen waar een mannenkoor treurige Griekse Paasliederen zingt. We kopen overigens geen rood kruikje bij een van de vele stalletjes. Volgens de oude traditie (in Corfu) gooit men die (vol water)  op Paaszaterdag om 11 uur uit het raam! Rode kruikjes
We wandelen weer terug naar de boot, langs Naok Marina met zijn leuke restaurantje.

Marina Naok

Op zaterdag blijven we in de baai bij Corfu stad liggen, het waait flink (4-5 met vlagen 6), het is wisselend bewolkt weer en we liggen hier prima. We lezen lekker de weekendkranten en doen wat klusjes.

Jouw reactie