Van Gaios naar Plataria

29 april 2024 - Platariá, Griekenland

Op zondag 28 april zeilen we van Gaios naar Plataria (20 mijl). Bij het uitvaren van Gaios -tussen de eilandjes door- zien we dat daar een nieuwe Marina wordt aangelegd (vlakbij de ferrykade).

Uitvaren bij Gaia

Het is weer prachtig weer, we zien dolfijnen en we zetten de code zero op, zodat we met 6 knopen wind een snelheid van 6 knopen halen.

Dirk inspecteert de code zero
We ankeren in de ruime baai van Plataria, een plaatsje op het vasteland. Baai van Plataria
Het plaatsje is niet erg bijzonder, we strijken neer op een van de vele terrasjes onder de bomen aan de boulevard, bij Olga. Daar hebben we ruim zicht over zee en over een Engels flottielje van 12 boten dat aankomt en aanlegt aan de kade. De voornamelijk wat oudere flottieljegangers komen ook eten bij Olga en houden wel van een praatje. We bestellen wijn en hapjes en Olga grilt een grote lokale vis voor ons met een onuitsprekelijke Griekse naam. Lokale vis
Er lopen meisjes op de boulevard die paarse linten om de lantaarnpalen binden. Paarse linten vanwege Paasweek
Desgevraagd melden ze dat hier de ‘week van het verdriet’ start, voorafgaand aan Grieks Orthodox Pasen dat op 5 mei plaatsvindt dit jaar. Bij het afrekenen schenkt onze ober een glaasje ouzo voor ons in. Glaasje ouzo
Met dat glaasje genieten we van een prachtige zonsondergang.Zonsondergang

1. Desiree:
    29 april 2024
    Wat een prachtige zonsondergang!

Jouw reactie