Via Antipaxos naar Gaios (Paxos)

28 april 2024 - Paxos, Griekenland

Op Koningsdag is het hier op Paxos prachtig weer met een mooi zeilwindje. We varen 10 mijl linksom het eiland en ankeren bij Antipaxos, een klein eilandje ten zuiden van Paxos. We zijn van plan te gaan lunchen bij Bella Vista, een restaurant op de top van een berg daar (tip van de schoonzus van Dirk). Voor de zekerheid belt Dirk even of ze open zijn: helaas, hun seizoen begint pas op 1 juni! Dus lunchen we op de boot en varen 3 mijl naar Gaios, de ‘hoofdstad’ van Paxos waar we aanleggen aan de kade. Er wordt nog geen havengeld geïnd. Bij restaurant Pharos kunnen we een pasje kopen om gebruik te maken van de stroom- en watervoorziening.

Goodwin in Gaia

Gaios is een schattig -nu nog wat slaperig- dorpje.

Monument Gaia
Als de winkels om 17 uur weer open gaan (na een lange middagpauze) doen we wat boodschappen. In de wijnwinkel moeten we contant betalen: we zijn de eerste klanten van het seizoen en de pinautomaat wil na de winter niet opstarten. We krijgen ter compensatie een potje Griekse chutney kado. Lief!

Kade in Gaia

We drinken een wijntje op een van de terrasjes op het kerkplein.

Kerkplein Gaia
Op zondagochtend komt iedereen met een bosje bloemen de kerk uit: het is hier Grieks Pasen.

1. Dick:
    28 april 2024