Van Othoni naar Corfu

24 april 2024 - Corfu, Griekenland

Op dinsdag vertrekken we naar het eiland Corfu, naar Corfu-stad (46 mijl). Het is bewolkt en af en toe regent het. De wind is oostelijk, dus we moeten kruisen, maar de wind zou wat meer noordelijk gaan draaien in de loop van de dag dus we verwachten dat het beter wordt. De wind draait helaas pas later op de dag en de wordt steeds krachtiger: 6 met vlagen naar 7. Er staan flinke golven. Een pittig tochtje! Als we het noordelijke Corfu Channel invaren matigt de wind en is het water rustiger.

Vuurtoren onderweg
Om 14:30 uur leggen we aan in de Mandraki Marina, een jachthaven die gelegen is  aan de voet van een oud fort. Mandraki Marina
In de haven horen we flarden van pianomuziek: het conservatorium blijkt gevestigd te zijn in een van de historische gebouwen op het terrein van het fort. Vanuit de jachthaven loop je over het fortterrein via een tunnel, diverse trappen, bruggen en arcades (een tochtje van ongeveer 500 meter) en door een poort naar de gezellige levendige historische stad.Brug met poort naar burcht met Marina
Woensdag is een stralende dag (22 graden), Dirk de Koning komt aan boord om een stuk mee te varen. Hij had een vroege vlucht en is om 11 uur lokale tijd op de boot (het is in Griekenland een uur later dan in NL). Dirk wordt meteen aan het werk gezet! Hij verricht samen met Pieter een klusje aan het ankerbeslag. Verder regelt hij dat we een hogedrukspuit kunnen lenen van iemand in de haven om het dek af te spuiten. Het heeft nl geregend afgelopen nacht en met de regen is veel rood zand meegekomen dus de hele boot is smerig. Sahara zand
NOS-nieuws meldt dat het zuiden van Griekenland gisteren een ‘apocalyptische zonsondergang’ had: grote wolken Saharazand verduisterden de zon. Wij kregen daar blijkbaar een staartje van mee op Corfu. Na het harde werk genieten we van een lekkere lunch en een lekker glaasje koude rosé.

Lunch aan boord

Na de siësta gaan de mannen zwemmen bij het strandje naast de Marina. Als we later langs het strandje lopen (we gaan boodschappen doen) zien we een stel dat yoga oefeningen doet. Eén mooi plekje daarvoor!

Yoga bij het strandje

‘s Avonds eten we heerlijk Grieks in een leuk restaurantje in de binnenstad. De terrasjes onder de arcades zitten nog vol als we terug naar de boot lopen.

Terrasjes onder de arcades

1. José en Gerrit:
    24 april 2024
    Leuke foto’s weer en fijn dat jullie hulp hebben voor het Anker beslag geniet ervan
  2. Marijke:
    24 april 2024
    Pittig ‘beginnetje’… 😎
  3. Dick:
    Leuke foto's!
  4. Marianne:
    25 april 2024
    Mooi! Wij zijn ooit ook op Corfu geweest ivm zeilen - en hebben er goede ginger beer gedronken, plaatselijk gemaakt. Ook plaatselijk bedacht in een van de dorpen in de bergen, met een liefdesverhaal van een Engelsman en een lokale vrouw!
  5. Desiree:
    ziet er gezellig uit!
  6. Hannelore:
    25 april 2024
    Dat was wen pittig begin. Maar wat fihn oo Corfu!

Jouw reactie