Van Ciudadela naar Addaya

6 juni 2023 - Port d'Addaia, Spanje

Op dinsdagochtend besluiten we via de noordkant van Menorca te varen. We vertrekken om half tien.

Torre de San Nicolas
Menorca is veel platter dan de andere Balearen, er zijn geen hoge bergen. Wel is er een rotskust die lijkt op krijtrotsen (geelbruine steen). Bij Ciudadela staan prachtige villa’s aan zee. Villa’s bij Ciudadela
De noordkant van het eiland is rotsachtig met weinig begroeiing en bebouwing maar wel met prachtige diepe baaien waar je kunt ankeren. Noordkust MenorcaNoordkust Menorca
Helaas is er te weinig wind om te zeilen. We kiezen dit keer voor een haven: Puerto de Addaya. Dit kleine haventje ligt aan een diepe Cala en wordt in onze pilot ‘the nicest little marina in the Balearics’ genoemd.Invaart bij Cala de Addaya Je vaart via een smalle vaargeul een mooie begroeide soort rivier op (een klein fjord). Aan weerszijden leuke huizen met aanlegsteigertjes. Uitzicht tijdens wandelingIn de haven mogen we ditmaal aanleggen bij de kopsteiger, want daar is het diep genoeg voor ons (wat een geluk toch die 1,85m). Er zijn niet veel passanten, maar daar is ook niet veel plaats voor.Havenkantoortje Addaya
In het schattige havenkantoortje worden we gastvrij ontvangen voor de (uitgebreide) formaliteiten. Terrasje bij de haven ‘la Cantina’We borrelen en eten gezellig in het havenrestaurantje in het zonnetje.

Paella en gegrilde octopus

1. Hannelore:
    7 juni 2023
    Zo grappig, ik liep mijn zus het eiland rond , eerst langs de noordkust en daarna langs de zuidkust en wij tuurden over de zee. Jullie verslag maakt het beeld (vanaf het water) compleet! Geniet ervan . Wij vonden het er prachtig en aangenaam omdat het er minder toeristisch is.,