Van Cala Portinatx naar Santa Eulalia

10 mei 2023 - Santa Eulària des Riu, Spanje

Op dinsdag varen we naar Santa Eulalia (17 mijl), want er wordt sterke noordenwind voorspeld en dan lig je in een baai aan de noordkant van het eiland niet zo veilig. De haven van Santa Eulalia is groot (vooral veel enorme motorjachten) en heel mooi aangelegd, met veel winkeltjes en terrasjes. Ook hier krijgen we weer een welkomstdrankje aangeboden!

Welkomstcocktail
De volgende dag huren we een auto om het eiland te verkennen. Eerst rijden we naar Cala Tarida om onze duikfles af te leveren bij Angel van Orcasub Divingcentre. Hij is gecertificeerd om onze fles te keuren en zal hem ook opnieuw vullen. We hebben deze aan boord om in geval van schroefproblemen te kunnen duiken. Via diverse mooie baaien en bergpassen rijden we het eiland rond naar de hoofdstad: Ibiza-stad (‘Eivissa’). Daar beklimmen we de heuvel naar ‘Dalt Vida’, de oude stad waarvan de geschiedenis 2500 jaar teruggaat, een grote ommuurde vesting met binnenin een heel stadje. Muur Dalt Vila
Gemeentewerken Ibiza houdt de muren vrij van onkruid en overal vinden restauratiewerkzaamheden plaats. Vanaf de stadswal heb je een mooi uitzicht over de omgeving.Uitzicht over havens
We bezoeken de kleine kathedraal (uit de 14e eeuw, maar opnieuw ingericht in de 18e eeuw (barok) en steken daar een kaarsje op voor onze ouders. Kathedraal
In de straatjes worden voorbereidingen getroffen voor het jaarlijkse Fiesta Medieval. Hier zie je Pieter in een straatje waarin strengen knoflook en kruiden zijn opgehangen (om de duivel op afstand te houden?).Voorbereidingen middeleeuws feest
Alles ziet er verzorgd uit en je ziet dat er ook echt nog mensen wonen in de kleine steegjes. Je vraagt je af hoe zij hun boodschappen thuis krijgen, want de oude stad is niet toegankelijk voor auto’s, scooters of fietsen.

Straatje in Dalt Vila

We lunchen in de stad en vervolgen dan onze tocht aan de oostkant van het eiland tot we weer in Santa Eulalia zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joyce:
    10 mei 2023
    Haha, we vroegen ons 2 dagen geleden af wat jullie zouden doen bij schroef problemen. Wij hebben het simpel gehouden met een duiker die voor 50 euro de klus heeft geklaard :)
  2. Dick:
    10 mei 2023