Naar Barumini

7 september 2023 - Cagliari, Italië

Vandaag brengen we een bezoek aan Su Nuraxi in Barumini, ca 70 kilometer ten noorden van Cagliari (Unesco Werelderfgoed). Hier is een Nuraghische opgraving met resten van een verdedigingswerk en dorpje uit de dertiende eeuw voor Christus. De oudste delen (uit het stenen tijdperk) zijn gebouwd van grote brokken lavasteen, kunstig gestapeld zonder cement of klei ertussen.

Su Nuraxi
We gaan met gids Sylvia een uur langs en in de ruïnes. Gids Sylvia
Sylvia vertelt ons dat er 7000 (!) torens (‘nuraghi’) zijn op Sardinië, die van Barumini is een van de mooiste voorbeelden van deze prehistorische architectuur. De hoofdtoren is gebouwd boven een waterput die (ook vandaag nog) zicht op een ondergrondse rivier geeft. Deze zorgde destijds voor vers drinkwater en volgens Sylvia kun je het water ook nu zo uit de rivier drinken. We staan op de binnenplaats van de hoofdtoren, kijken in de waterput en beklimmen de toren (deels via hele steile nauwe donkere originele trapgangetjes). Alleen toegankelijk voor slanke mensen die (zeer) goed ter been zijn en geen last hebben van claustrofobie! Omhoog kijken op de binnenplaatsSu Nuraxi
Na de lunch bezoeken we in Barumini casa Zapata, het landhuis dat de adelijke familie Zapata in de 16e eeuw bouwde op de ruïne van een nuraghe. Het huis is nu een museum waarvan de prehistorische fundering door een glazen vloer te zien is. Er zijn vitrines met gebruiksvoorwerpen die men bij de opgravingen in Su Nuraxi heeft gevonden: potten en pannen, beeldjes, kralen en andere sieraden. Helaas gebruikten de bewoners van Su Nuraxi nog geen schrift. Er is een 3-D animatie door historici gemaakt waardoor het lijkt alsof je door het verdedigingswerk wandelt zoals het in de prehistorie geweest is (of kan zijn geweest). Heel mooi gedaan! Zie foto hieronder.

3-D animatie Si Nuraxi

Vanuit de tuin van casa Zapata heb je een mooi uitzicht over de landerijen in de omgeving en zie je ook het oude dorpskerkje.

Doorkijkje bij casa Zapata

Kerkje Barumini

Op de terugweg gaan we naar een bricolage (doe-het-zelfzaak) voor wat boutjes, moertjes etc. Als we terug zijn op de Goodwin komen er verscheidene roeiers langs (oa in een ongestuurde twee en in een drakenboot, zie hieronder). De plaatselijke dolfijn zwemt en springt vlak langs hen. Helaas lukt het niet hem op de foto te krijgen.

Drakenboot vlakbij Sant’Elmo

Francesco komt nog even buurten en brengt twee flessen Sardijnse wijn voor ons mee!

1. Fred:
    7 september 2023
    Mooie en leerzame uitstap vandaag. Ik lees graag mee. Fijne dag morgen.
  2. Hannelore:
    8 september 2023
    oh wat leuk, bij ons staat Sardinië nog op het vakantiebestemmingenlijstje, ik heb al twee keer geboekt maar door corona ging het de eerste keer niet door en daarna waren er geen huurauto's beschikbaar. we gaan er dus zeker nog een keer naar toe en deze opgraving gaan we op ons to do lijstje zetten!! zo inspirerend!
  3. José en Gerrit:
    8 september 2023
    Zo te zien genieten jullie er weer goed van veel plezier nog op deze reis