Van Milford Haven naar Kilmore Quay

9 juni 2022 - Kilmore Quay, Ierland

We vertrekken vroeg en nemen de sluis van 5:00 uur, de zonsopgang is mooi!

Vertrek uit Milford Haven bij zonsopgang
Er is veel wind, aanvankelijk kracht 5 maar dat loopt op naar 6 en af en toe is er een vlaag naar 7. Flinke golven bouwen op en we moeten 75 mijl varen! Geen easy tochtje dus. Wel is het een dag met veel wildlife. Onderweg zien we heel veel alken, een soort vliegende pinguïns.

Alk op Ierse Zee

Verder zien we tuimelaars en een zeehond. Alhoewel we gereefd hebben maken we flink snelheid, gemiddeld zo’n 8 mijl per uur (we hebben vrijwel het hele traject wat stroom tegen). Om 14:30 uur bereiken we Kilmore Quay: we zijn in Ierland!

Praatje met de havenmeester

Als we in het kleine jachthaventje aankomen ligt er een zeehond prinsheerlijk midden in de haven te dobberen. De havenmeester vertelt dat het een vrouwelijk exemplaar is dat vaak te vinden is op de trailerhelling. Even later ligt ze op een steiger vlakbij.

Zeehond op de steiger in de jachthaven
Door Brexit moesten we een aantal weken geleden niet alleen ‘inklaren’, ook nu we vertrekken moet er een C1331 formulier ingevuld en gemaild worden naar 3 Britse overheidsinstanties. Een van hen was niet meteen tevreden, dus er moest nog aanvullende info gegeven worden (de ‘UN Locode of port of departure’ hadden we niet ingevuld), gelukkig konden we die via internet ergens vinden….handig toch die Brexit!

1. Hannelore:
    9 juni 2022
    Wat bijzonder!!!
  2. Yvonne:
    9 juni 2022
    Wildlife maakt de pittige tocht iets aangenamer 😀.
    Weer zoveel mijl, bij ons iets minder. (32)
  3. Desiree:
    13 juni 2022