Van Laredo naar Santander

17 juli 2022 - Santander, Spanje

Als we zondag wakker worden is er vrijwel geen wind, we wachten dus tot 12:00 uur met uitvaren, dan zou er iets meer wind komen. Als we vertrekken blijkt er een roeiregatta in de baai voor de jachthaven plaats te vinden.

Roeiers in Laredo
We zetten de zeilen en tijdens onze tocht zwelt de wind aan van O3 naar O5. We ankeren in een baai bij Santander (na 23 mijl zeilen). Het is zondag en mooi weer dus er zijn veel locals die ankeren in de baai (en later weer vertrekken).Ankerbaai bij SantanderVanuit de kuip zien we aan de ene kant een kasteelachtig hotel en luxe villa’s. Aan de andere kant zien we drukbezochte stranden.Strand ankerbaai Santander

De ‘cero emission’ waterbus komt voorbij. Cero emission OV

Rond borreltijd komt er een zwart vaartuig aanvaren met ‘Aduanas’ op de zijkant (douane). Ze komen alle Nederlandse boten controleren (Franse boten laten ze ongemoeid). 3 man komen aanvaren in een rubberboot, 2 komen aan boord om onze papieren te controleren (en alle gegevens handmatig op een formulier te noteren) en 1 blijft rondjes varen rond onze boot en maakt foto’s. Waarom hij foto’s maakt is ons niet duidelijk. Pieter maakt ook een foto van de 2 vriendelijke douaniers bij ons aan boord (na hun toestemming), maar de man  in het bootje gebaart dat dat niet de bedoeling is. Maar Pieter heeft het plaatje al geschoten.Douane aan boord
We vermoeden dat deze controle iets met de ICP problematiek te maken heeft. Spanjaarden bleken vrij eenvoudig een Nederlands ICP te kunnen krijgen, voeren dan met een NL-vlag rond en hoefden dan niet aan de (strengere) Spaanse wetgeving voor zeiljachten te voldoen (met allerlei verplichte keuringen). Alles is bij ons in orde en de heren varen weer naar een volgend schip.

1. Rob:
    18 juli 2022
    Serieuze controle Pjotr! Gelukkig hebben ze je “wijnkelder” onder de kajuitvloer niet gevonden . Cheers
  2. Hannelore:
    18 juli 2022
    Jeetje wat een gedoe zeg die controle!!