Van Kilmore Quay naar Greystones

12 juni 2022 - Greystones, Ierland

We vertrekken om 6:00 uur met bestemming Greystones (77 mijl), een relatief nieuwe jachthaven ca 10 mijl voor Dublin. Als we uitvaren is er een klein zonnetje en hebben we stroom mee en wind ZW 3-4. Later op de dag gaat het wat harder waaien (4-6), draait de wind naar NW en krijgen we 2-2,5 mijl stroom tegen. Maar het is droog, we varen aan hoger wal dus er zijn geen hoge golven en het hele traject is bezeild! Om 17:00 uur zijn we in Greystones.

Goodwin in de haven van Greystones
Vlak na ons legt er een Engels schip aan met zeekadetten aan boord.

Engelse zeekadetten
Een van de 7 bemanningsleden legt ons uit dat ze met 12 jongeren (in de leeftijd van 12-18) steeds een week varen en hen leren hoe het leven op zee is en wat daar bij komt kijken (navigatie, aan-en afmeren, techniek etc etc). De jongeren kunnen voor een klein bedrag mee, het is ook een soort ‘charity’-project. De kapitein is van de Royal Navy, dus het is natuurlijk ook een manier om jonge mensen kennis te laten maken met en te interesseren voor een baan bij de Marine.

Borrel na aankomst in de haven
Marga maakt een lekker borrelplankje en een borrel gaat er wel in na een dag op zee!

1. Hannelore:
    12 juni 2022