Van Ile de Groix naar Lorient

29 juni 2022 - Lorient, Frankrijk

Vandaag varen we naar Lorient (6 mijl). We kiezen voor Port de Lorient omdat deze haven het dichtst bij het centrum van Lorient ligt en Paul&Corien zullen daar morgen met de TGV vanuit NL arriveren. Het is mooi weer, er staat en lekker windje, dus we zeilen er heerlijk halve wind heen. Bij de invaart van de rivier komen we een mega grote trimaran tegen, en even later nog een!

Mega trimaran
De uiterst vriendelijke vrouwelijke havenmeester staat al te zwaaien als we aankomen (we hebben vooraf gebeld) om ons te laten zien waar we kunnen aanleggen. We gaan lunchen in een brasserie en nemen het dagmenu: een heerlijke salade met inktvis en daarna filet de julienne (leng, aan kabeljauw verwante vis).
Lorient is gesticht in de 17e eeuw aan de oever van de Scorff, toen de Indische Compagnie zich vestigde in de baai van St Louis. De marine/vissers/handelshaven heeft zwaar geleden in WOII. De Duitsers bouwden er een basis voor onderzeeërs, het museum daarover gaan we morgen bekijken. In de middag wandelen we kort door het centrum, maar het betrekt dus we gaan snel terug naar de boot. We zijn net voor de bui thuis.

Zicht vanuit de kuip

1. Desiree:
    30 juni 2022
    Wat een mooie dag en avondzon!