Van Benodet naar Ile de Groix

28 juni 2022 - Groix, Frankrijk

Oorspronkelijk waren we van plan naar de Iles de Glenan te varen (een groepje eilanden voor Benodet) want deze eilandjes zouden vergelijkbaar zijn met de Scillies, maar toen er windkracht 4-5 ZW voorspeld werd leek het ons geen goed idee daar te gaan ankeren. We besluiten om naar Ile de Groix te zeilen (35 mijl), eerst een stukje aan de wind daarna halve wind. Om 15 uur zijn we er, de havenmeester reageert niet op telefoon of marifoon. We varen de binnenhaven binnen en zien meteen een plek, de havenmeester staat aan de overkant er roept dat het akkoord is. Fijn, want anders hadden we aan een mooring moeten liggen in de buitenhaven.

Havenkom van Ile de Groix
Als de ferry gaat vertrekken, staat er een koortje Franse meerstemmige liederen te zingen om de vertrekken uit te luiden. Zou er een ander koor op bezoek geweest zijn? Of doen ze dit elke dag? Het klinkt gezellig!Veerpont vaart weg
Er is wat kleinschalige visserij rond het eiland, er is een visrokerijtje en er zijn verse lokale oesters en mosselen te koop. Helaas is de winkel vandaag om 12:00 uur dichtgegaan, maar morgen is er weer een kans!

1. Pouwel en Marjolein:
    28 juni 2022
    Ahoy Brigitte en Pieter, we genieten van jullie reisverhalen vooral sinds jullie nu in wateren varen die ons zeer bekend zijn. We hebben namelijk 4 jaar in Pornichet/La Baule gewoond. Wij varen in de Oostzee. Via Gdansk daarna Gotland nu in Vastervik. Het plan om de Baltische Staten te bezoeken maar even laten varen. Teveel onrust aan het oostfront.
    Je kan ons verhaal volgen op http://www.gwelan.nl
    Groetjes
    Pouwel en Marjolein