Combarro - Isla de Ons - Enseada de Barra

22 augustus 2022 - Donón, Spanje

Vandaag gaan we eerst naar Isla de Ons, dit eilandje (5 km lang en 1,5 km breed) maakt deel uit van het Nationaal Park van de Atlantische Eilanden van Galicië. Om in dit park te mogen varen moet je een vergunning aanvragen, en om te ankeren heb je daar bovenop nog een dagvergunning nodig. Aanvragen gaat digitaal en gaat vrij snel. We hadden eerst gisteren gepland om naar dit eiland te gaan, maar toen konden we geen dagvergunning krijgen, het maximum aantal was al uitgegeven. We zeilen van Combarro de Ria de Pontevedra uit naar Isla de Ons (5 mijl) en ankeren daar bij het noordoostelijke strandje. Onderweg op de Ria zien we een aantal grote grijze dolfijnen om de boot.

Ankerbaai bij Isla de Ons
We gaan met de rubberboot naar het strand en starten dan onze wandeling rond het eiland van 10 kilometer. Wandeling op Isla de Ons
Eerst een stukje klimmen naar de vuurtoren. Vlak voor ons steekt een slang het pad over en we zien ook hagedisjes.

Vuurtoren Isla de Ons
Er zijn mooie brede wandelpaden en vrij veel wandelaars. Er komen de hele dag passagiersboten met toeristen van het vaste land naar het eiland. Zij komen aan bij de pier in het enige plaatsje van het eiland (een gehuchtje met een kerkje en 5 restaurantjes). Er wonen 92 mensen op het eiland. Lunch op Osla de OnsWij lunchen in een van de restaurantjes, lekker in de schaduw. Een trio met accordeon/blokfluit/tamboerijn zorgt voor bijpassende Spaanse muziek. Gezellig!

Live music bij de lunch

Dan wandelen we weer terug naar de boot.

Goodwin voor anker bij Ons
We zeilen vervolgens 18 mijl naar de Ria de Vigo, waar we aanleggen in de baai van Enseada de Barra (uitkijkend op een nudistenstrand). Van de 12 zeilboten in de baai zijn er 5 Nederlands.

1. Rob:
    23 augustus 2022
    Magisch hè, je bootje vanuit een eilandtop te zien dobberen, braaf aan t anker, wachten op z'n baasje.
    Gezellig Tom dat je een eindje meevaart.
  2. Hannelore:
    23 augustus 2022
    Wat een avontuur weer! Top!