Santa Pola

24 april 2023 - Santa Pola, Spanje

We liggen hier in Marina Miramar, een mooie verzorgde jachthaven met brede steigers, goede voorzieningen en leuk aangelegd met palmen en bloemperken.

Jachthaven Santa Pola
We gaan op zoek naar een schoenmaker die ringen kan slaan in het dekzeiltje van de rubberboot (ter bescherming tegen UV). De eerste schoenmaakster heeft alleen hele kleine ringetjes en kan pas woensdag leveren. De tweede zapatero heeft precies wat we willen en belooft vandaag klaar te zijn (en dat lukt!). We bezoeken het 16e eeuwse fort van Santa Pola, het enige historische gebouw in het van oorsprong vissersplaatsje.Binnenplaats fort Santa PolaBuitenmuur fort Santa Pola
We drinken koffie op het plein voor het fort. Terrasje bij fortDe bankjes voor het terras worden bezet door hoogbejaarde dames en heren, zo te zien een uitje van het plaatselijke bejaardentehuis (er zijn ook verzorgenden bij). Heerlijk zo buiten zitten en voorbijgangers kijken!
Het centrum van het stadje bestaat vooral uit naoorlogse hoogbouw (4 of 5 hoog) , met winkeltjes of werkplaatsen op de begane grond. Dat zie je veel in Spanje.Typisch straatje Santa PolaOok hier -evenals in Torrevieja- zijn er zoutmeren en is er een zoutmuseum. Helaas op maandag gesloten, door het gesloten hek zien we in de verte flamingo’s scharrelen in het zoute water.
Pieter maakt een praatje met de Duitse eigenaar van een Hanse 45.6 die aan onze steiger ligt. Hij is een paar weken geleden uit de Canarische Eilanden komen zeilen. Bij Tanger is hij aangevallen door 3 orca’s die in een half uur zijn halve roer hebben vernield. Gelukkig kon hij nog sturen en heeft hij op eigen kracht een haven bereikt. Hij was zeer te spreken over de sterke constructie van het roer van de Hanse. Inmiddels heeft hij een nieuw roer.
Als we buiten eten in de kuip zien en horen we diverse sloeproeiers langskomen en harders (hoog) uit het water springen.