Van Menorca naar Sardinië

10 juni 2023 - Alghero, Italië

Op vrijdagochtend vertrekken we om 9:00 uur van Mahon naar Sardinië. Er is niet al te veel wind voorspeld, dus misschien moeten we het hele stuk (ca 200 mijl) wel moteren, denken we dan nog. De komende week gaat er echter niet meer wind komen (volgens alle weermodellen), dus we besluiten wel te vertrekken. Als we een uurtje gemoterd hebben komt er wat wind (zo’n 8-10 knopen), genoeg om met de halfwinder 5-7 knopen te zeilen! De wind blijft 12 uur actief en wordt dan steeds minder….dus moter weer aan. De zee is heel rustig en er is vrijwel geen overig verkeer, alleen een enkel vrachtschip in de verte. Een easy overtocht! Zaterdag zijn we om 14:30 uur in de baai van Alghero.

Binnenvaren baai bij Alghero
Om 15:00 uur leggen we aan in jachthaven Sermas, we hebben ze een uurtje geleden gebeld en ze hebben plaats. 2 vriendelijke marineros helpen ons aanleggen en sluiten ons aan op elektra. Ze spreken Engels met een zwaar Italiaans accent, even wennen voor ons. Onze haven in Alghero
Na het aanleggen nemen we een heerlijk koud drankje (Pieter serveert sangria met vers fruit). Na 30 uur op zee hebben we dat wel verdiend!Sangria na oversteek
Daarna een siësta en dan de stad in. Alghero is een leuk historisch plaatsje met een mooie stadswal en daarbinnen gezellige straatjes en pleintjes met heel veel terrasjes en winkeltjes. Straatjes Alghero
We strijken neer op een hip terrasje op de stadswal en bestellen een lokaal biertje en een ‘Alghero Spritz’. We krijgen er een borrelhapje van het huis bij. Borrel op terrasje op de stadswal
We kijken uit over de baai van Alghero, echt een heerlijk plekje. Terrasje op stadsmuren
Als we terug lopen naar de boot langs de stadswal komen we langs heel veel terrasjes, live muzikanten en een groot reuzenrad.Uitzicht over de jachthavensOok is er een parkeerplaats/feestterrein met deelnemers aan een autorally voor oldtimers. Pieter kijkt zijn ogen uit en maakt foto’s (voor zijn broers). We eten op de boot (aubergineschotel met couscous).

1. Rob:
    11 juni 2023
    Super zo’n overtocht, heb zelf (als landrot 😅) nooit het lef gehad om met twee man die 200 mijl oversteek te maken. Wel mooie herinneringen aan het vaargebied Sardinië vooral ook aan de oostkust. Fijne tijd daar.
  2. Frans en Marleen Pigeaud:
    12 juni 2023