Van Macari naar Castellammare del Golfo

16 september 2023 - Castellammare del Golfo, Italië

We hebben het plan om vandaag te ankeren bij San Vito lo Capo dus daar zeilen we heen. Als we daar aankomen ligt de Nederlandse ‘Jongedame’ daar voor anker, de bemanning waarschuwt ons voor veel harde muziek ‘s nachts uit het badplaatsje. We gaan koffiedrinken aan wal en zien dat daar met man en macht gewerkt wordt aan de opbouw van een groot podium met enorme speakers vanwege het couscous festival. We besluiten verder te varen.

Strand San Vito lo Capo

We ankeren een uurtje later bij het historische stadje Castellammare del Golfo.

CastellammareCastellammare

We gaan naar de kant en beklimmen de indrukwekkende stadswallen en lopen door het centrum.

Oude stadswal
Veel resten van een welvarend verleden, maar zoals overal in Italië springt men daar niet erg zorgvuldig mee om. Het erfgoed ziet er scharrig uit, gaten en onkruid in muren en straten (plus hier en daar wat zwerfvuil), kabels lopen over gevels, panden die niet gebruikt worden en verkommeren etc. Er is duidelijk geen geld (en/of geen wil?) om er eens de schouders onder te zetten en panden te onderhouden laat staan te restaureren. We lopen de gezellige kleurrijke hoofdstraat in en strijken neer op een terrasje voor de borrel. De nurkse serveerster brengt op ons verzoek een overheerlijk Italiaans borrelplankje bij de Grillo. Borrelplankje
Bij het invallen van het duister gaan we terug naar de boot waar we een Carbonara eten (met Sardijns spek dat we kregen van Francesco). Pieter zet er een gezellige Italiaanse playlist bij op. Castellammare in de vroege avond

1. Marleen:
    16 september 2023
    Bekende plekjes allemaal.
    Voor in Palermo weten we nog een geweldig restaurant: Locanda del Gusto.
    Haven van de roeiclub, SCP, midden in Palermo is een aanrader.
    Veel plezier en groeit Kroatië.
  2. Marleen:
    16 september 2023