Van Castellammare naar Palermo

17 september 2023 - Palermo, Italië

Op zaterdag staan we vroeg op en lichten we het anker om kwart voor 8, omdat voorspeld is dat er weinig wind zal zijn en ‘s middags de wind zal draaien in een voor ons ongunstige richting. Uiteindelijk valt dat allemaal enorm mee en is de 33 mijl naar Palermo bijna helemaal bezeild. We leggen om 15:00 uur aan bij de steigers van de roei- en zeilvereniging. Met dank aan Dirk die gisteren voor ons in het Italiaans de telefonische reservering verzorgde, want Franco van de haven spreekt helaas geen enkel woord over de grens.

Typisch Siciliaans steegje

Colonnade dell’Immacolata

Bij de jachthaven wordt een fotoreportage gemaakt van een bruidspaar. Een geliefd plekje hiervoor, 2 jaar geleden (toen we hier met Frans&Marleen op de Aurora waren) was er ook een trouwerij).

Iltaliaanse bruiloftWe lopen de levendige stad in en genieten van de Italiaanse sfeer. Dirk trakteert ons op een heerlijk diner in een restaurant met terras op de binnenplaats van een oud palazzo ( nu een hotel met Spa). Wat kunnen die Italianen toch geweldig koken: genieten!Heerlijk die Italiaanse keuken!
Op zondag gaan de mannen vers brood voor het ontbijt halen en drinken onderweg uiteraard een cappuccino. Ze vertellen dat ze in de stad een markt hebben gezien: de een noemt het een antiekmarkt, de ander een rommelmarkt (oordeel Brigitte later: het is een vlooienmarkt). Vlooienmarkt
Tegen 11 uur brengen we Dirk naar de airportshuttlebus op de Via Roma. In elke kerk die we tegenkomen wordt de hoogmis opgedragen. Sommige parochies zijn nog zeer actief, de kerk zit daar halfvol. Maar we zien ook een parochie met slechts enkele tientallen kerkgangers. Zelf laten wij deze beker aan ons voorbijgaan. We wandelen terug naar de boot voor een heerlijk relaxt dagje kranten lezen.Porta Felice