Van Greystones naar Howth

13 juni 2022 - Howth, Ierland

Er is een bewolkte dag voorspeld met windkracht 3, Zuid. Vanwege het tij plannen we te vertrekken na het middaguur. Vanuit de kuip zien we de gekleurde zeiltjes van kinderen die zeilles krijgen.

Zeilles in de havenmond

In de vorige haven kregen we van Ierse zeilers de tip om naar Howth te gaan, een kleine jachthaven op een schiereiland vlakbij Dublin. Als we de havenmeester van Howth bellen om te informeren naar een ligplaats en melden te verwachten er rond 17 uur te zijn adviseert hij iets later te komen. Om 17 uur is het nl absoluut laag water (ook nog springtij) en de vaargeul is vrij ondiep….we zeilen dus op ons gemakje rond half vier weg en komen tegen zessen aan bij het schiereiland. Eerst passeren we Baily Lighthouse.

Baily lighthouse
Howth blijkt een leuk haventje te zijn waar regelmatig wedstrijden worden gevaren, ook in kleine bootjes. We worden uitermate vriendelijk ontvangen door de havenmeester die ons uitgebreid vertelt over de mogelijkheden ter plekke. We kunnen oa diverse wandelroutes volgen, er zijn meerdere golfbanen vlakbij en hij raadt ons een paar leuke restaurantjes aan. Tijdens het eten (het water is inmiddels flink gestegen) kijken we uit over de dijk en zien we de oude vuurtoren (uit 1817, tot 1955 verlicht met 12 olielampen) en het eiland ‘Irelands Eye’.

Uitzicht op de oude vuurtoren

1. Margreet en Ruud:
    13 juni 2022
    Nou die bruiloft kunnen jullie nu niet meer missen zo!!
    Mooi op tijd.
  2. Desiree:
    14 juni 2022
    benieuwd waar jullie hebben gegeten!