Van Finisterre naar Muros

13 augustus 2022 - Muros, Spanje

Het is mooi weer als we uitvaren richting Muros op zaterdag om 11 uur en er is heel weinig wind. Moter aan dus. We hebben vernomen dat de orca’s momenteel vooral tussen de Ria de Muros en A Coruna actief zijn, dus dit zou theoretisch gezien ons laatste spannende stuk zijn. De orca’s schijnen in augustus altijd richting noord te zwemmen, achter de tonijnscholen aan (maar niemand kan dat garanderen…). Wij gaan richting zuid en hopen dus goed te zitten na vandaag. Voor alle zekerheid blijven we dichtbij de kust varen. Als we vlakbij een paar eilandjes vinnen zien, schrikken we even…gelukkig zijn het tuimelaars (kleine donkergrijze dolfijntjes). Een hele school, tientallen vlakbij de boot. Dan vraagt Pieter: eten orca’s eigenlijk dolfijnen? Brigitte zoekt het op via Google en het antwoord is ‘ja’. Toch nog ff spannend dus. Wie weet komen ze achter deze school aan. Maar al snel komen we in de buurt van Muros.

Eilandje met meeuwenkolonie
We varen eerst nog langs een paar eilanden waar blijkbaar een meeuwenkolonie broedt: de toppen van de rotsen zijn helemaal wit geflatst. Dan komt de vuurtoren van de Ria van Muros in zicht. Vuurtoren bij Ria de Muros

En vlak voor lunchtijd zijn we in de marina van Muros (17 mijl gevaren). De havenmeester die de zaken goed voor elkaar heeft en prima Engels spreekt, wijst ons een plaats tussen 2 Zweden. We leggen aan en Brigitte maakt Spaanse tosti’s (aten we een paar dagen geleden op een terrasje, met chorizo/tonijn/kaas en geroosterde paprika ipv ham/kaas).

Spaans lunchgerechtje
We lopen even door het dorp, doen boodschappen en eten dan lekker Spaanse vissoep aan boord. Met een glaasje Spaanse rosé! Glaasje in de kuip