Van Figueira da Foz naar Nazare

27 september 2022 - Nazaré, Portugal

Op maandag zeilen we van Figueira da Foz naar Nazare (35 mijl), er staat ca 10-16 knopen wind (N) en een behoorlijke swell. We worden vriendelijk ontvangen door de behulpzame havenmeesters en mogen in de (vernieuwde) Noordhaven liggen. Die is veel leuker dan de Zuidhaven en ligt ook dichter bij het stadje. In de haven (zoals overal) veel vissen!

Vissen in de haven
Op dinsdag verkennen we de buurt. We wandelen naar het stadscentrum(pje), ongeveer 2 kilometer naar de Tourist Information om te informeren hoe we het beste kunnen lopen naar Sitio Nazare. Dat is het oude stadsdeel gelegen op de rotsen, een toeristische hotspot. Een hele klim om er te komen! Je kunt ook een treintje nemen maar wij verbranden liever wat calorieën. Het pad naar boven begint met een weggetje langs muurschilderingen.Muurschilderingen met visserstaferelen
Dan volgt er een grote trap en uiteindelijk kom je in het oude plaatsje. Van alle kanten prachtige vergezichten. Sitio Nazare
We drinken koffie op het plein, waar 2 gitaristen heerlijke Portugese muziek zitten te spelen. Dorpsplein Sitio Nazare
Aan dit plein ligt ook de Onze Lieve Vrouwe van Nazare kerk, het oudste deel daarvan stamt uit de 12e eeuw en de kerk zelf is gesticht door koning Ferdinand in 1377.Kerk van Onze Lieve Vrouw van Nazare
Deze kerk was ooit een belangrijk pelgrimsoord. Kerk van binnenKerk van binnen
We steken kaarsjes op voor onze ouders en lopen de kerk aan de zijkant uit. Kerk buitenkant
Van het plein kun je naar de vuurtoren lopen waar (soms, vandaag niet) de hoogste golven ter wereld te zien zouden zijn: golven van 20 meter hoog! Vergezicht kust
Onderweg zien we een prachtig beeld dat geïnspireerd is door een oude plaatselijke legende. Beeld op uitkijkpunt
Op een mistige ochtend in 1182 was een edelman aan het jagen. Hij kwam in moeilijkheden toen hij een hert volgde bij een afgrond. Hij smeekte de Heilige Maagd om hulp en die zorgde dat hij veilig thuis kwam.
Net als echte pelgrims lopen wij van kerk naar kerk. Wandeling over heuvels
Via de wandelapp (die we kregen van Tom) volgen we allerlei binnendoorweggetjes om de kerken te vinden. Maar soms laat de app ons in de steek en lopen we langs onverwacht steile met doornen begroeide  paadjes. Door het struweel bergaf
Maar uiteindelijk komen we weer in de haven aan. Aan het eind van de middag lopen we naar het stadje om boodschappen te doen. Bij een terrasje langs het strand drinken we wat. Vandaag 20.000 stappen gelopen dus dat hebben we wel verdiend!Drankje bij de havenmond

1. Hannelore:
    28 september 2022
    Wat inspirerend en met dat stappen aantal heb je wel een terrasje verdiend!