Van Cagliari naar Marettimo

11 september 2023 - Marettimo, Italië

Op zaterdag 9 september vertrekken we richting Sicilië. Er is niet veel wind voorspeld, maar later deze week zijn de voorspellingen niet beter (en gaat de wind zuidoostelijk worden). Eerst nog even naar de shipshop voor digitale kaarten van Sicilië (en overige gebieden van de oostelijke middellandse zee). 10:30 uur gooien we de trossen los. Het eerste stuk varen we op de motor, maar de schipper looft om 12 uur toch een oorlam uit vanwege goede voortgang.

Een oorlam om 12:00 uur
Gelukkig kunnen we na een paar uurtjes de zeilen hijsen en met de code zero gaan we lekker vooruit. Uiteindelijk kunnen we ongeveer de helft van de 167 mijl zeilen, om 14:00 uur komen we op zondag na een mooie rustige tocht aan bij het eiland Marettimo (18 mijl van de kust van Sicilië). We leggen aan bij een boei in de Cala Conca. Marettimo maakt deel uit van de Egadi-eilanden, een beschermd natuurgebied. Goodwin in Cala Conca
Er liggen 10 boeien in deze baai, aan het eind van de dag zijn ze allemaal bezet. Gelukkig geen luidruchtige buren hier! De omgeving van de baai is bergachtig (vrij steil) en er is geen bebouwing. Er is geen internet- en telefoonbereik. Dat zou er ‘om de hoek’ wel zijn, volgens de rangers van het natuurgebied die de mooringfee komen innen. Dirk spreekt vloeiend Italiaans, dus die converseert er lustig op los met de rangers. Pieter en Dirk gaan er met de rubberboot (met nieuw 8pk motortje) op uit om te bekijken of er internet te scoren valt en of het plaatsje bereikbaar is.Met de rub op zoek naar internetGassen!
Ze keren onverrichterzake maar wel kletsnat terug: om de hoek staan behoorlijke golven! We zwemmen heerlijk in zee, het water is ca 21 graden.