Van Formentera naar Mallorca

20 mei 2023 - Andratx, Spanje

Na 2 nachten ankeren bij Formentera varen we naar Mallorca (66 mijl). We staan om 6:00 u op, want willen om 6:30 u vertrekken als het licht wordt. Dat vroege opstaan valt wat tegen, aangezien 2 huurboten met jongelui tot na 03:00 u harde muziek hebben laten horen (party eiland Ibiza….zucht). Maar we doen het toch, want de wind is gunstig: NNW 4. Aan de wind gaan we (met rif 1) tussen de 7 en 8 knopen. De eerste 5 uur met harde klappen vanwege de golfslag, later staan de golven gelukkig wat gunstiger. Onderweg krijgen we nog een buitje over maar naarmate we dichterbij Mallorca komen wordt de lucht blauwer. We hebben gekozen voor een jachthaven in Andratx omdat deze in het zuidwesten van het eiland ligt in een beschutte baai. Dit is de eerste haven die we boeken via ‘Portsib’ (via internet) en dat gaat prima: we krijgen meteen antwoord dat er plaats is en wat het gaat kosten, je betaalt vooraf met je credit card. We boeken voor 3 nachten. Even uitrusten en acclimatiseren op het nieuwe eiland!

Invaart Andratx
Als we de baai van Andratx binnenvaren zien we eerst een enorme rots met mooie huizen. In de haven (Puerto Publico) is genoeg plaats en de havenmeester helpt ons aanleggen. Puerto publico de Antratx
We liggen vlak bij de restaurantjes en winkeltjes, het ziet er gezellig en zeer verzorgd uit. We drinken er wat en lopen rond in het overzichtelijke plaatsje. Bij de supermarkt kopen we een fles rode wijn van Mallorca (lekker!) die we soldaat maken bij het avondmaal aan boord.

1. Willem Huisman:
    20 mei 2023
    Hi sailors, wat is portsib beter/anders dan Navily. Grt vanuit Ribadesella.
  2. Brigitte:
    21 mei 2023
    Portsib is een website waarmee je op de Balearen een aantal havens en ook moorings kunt reserveren, de havens die dit gebruiken kun je niet boeken via Navily
  3. Hannelore:
    21 mei 2023
    Wat leuk! De westkant is prachtig ! En hoe noordelijker je komt hoe mooier zoals cala de Deia en Port Soler. In het noorden is het wandelpad bij Cap Formentor ook een aanrader.
  4. Frans en Marleen Pigeaud:
    21 mei 2023
    Port Soller is een absolute aanrader!