Van Cascais naar Sines

6 oktober 2022 - Sines, Portugal

Op woensdag 5 oktober varen we van Cascais naar Sines en om ontmoetingen met orca’s te voorkomen varen we vlak langs de kust. We varen daardoor in totaal 68 mijl (zo’n 17 mijl om). Er staat niet veel wind, dus dat wordt moteren. Twee keer proberen we te zeilen, maar steeds is er na een half uur te weinig wind. Als we in de buurt van Sesimbra varen, horen we via de marifoon dat een Nederlands schip, de Calluna, zojuist is aangevallen door een orca. Ze hebben lichte schade aan hun roer en kunnen gelukkig nog doorvaren op eigen kracht. Zij voeren niet dicht langs de kust, maar waren op dat moment maar ca 7 mijl van ons vandaan. De kust van Portugal bestaat vooral uit kilometers lange zandstranden met heel weinig havenplaatsjes. Soms is er een lange strook met rotskliffen en we zien ook rotsen met grotten (waar mensen gaan duiken).

Cabo Espichel

We zijn blij als we om 16:30 uur veilig in de haven van Sines kunnen aanleggen, we worden vriendelijk ontvangen door het havenpersoneel. Later komt ook de Calluna binnen: een aardig jong stel dat een jaar gaat zeilen en de oceaan over wil. Ze zijn behoorlijk aangedaan en hebben enorm spijt dat ze niet gekozen hebben voor een route vlak langs de kust. Hun boot gaat donderdag op de kant.
Op donderdag maken we een stadswandeling door Sines (je hebt het zo gezien…). We lopen eerst op zeeniveau langs het strand.

Boulevard en strand bij Sines
Vervolgens klimmen we omhoog waar het eigenlijke plaatsje is met een kasteelmuur en een beeld van Vasco da Gama. Deze zeevaarder (1469) is in Sines geboren en getogen. Beeld van Vasco da Gama
We drinken koffie in het stadje en doen boodschappen. In de haven spreken we de Engelse buren en komt een Duitse zeilster ook uitgebreid een praatje maken. Een gezellige dag met heerlijk weer! Sines

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dick:
    6 oktober 2022
    Hopelijk blijft jullie zo'n Orca ontmoeting bespaard!
  2. Linda:
    oef wat spannend zeg !
  3. Yvonne:
    6 oktober 2022
    Spannend met orca’s! Hoop dat jullie ze niet tegenkomen.
  4. Lilian:
    7 oktober 2022
    Lijkt me enorm schrikken! Gelukkig hebben jullie het niet meegemaakt! Is er een bepaalde reden waarom orca's dat doen?