Van Oostende naar Eastbourne

15 mei 2022 - Eastbourne, Verenigd Koninkrijk

We vertrekken vandaag om 4:30 uur, want we willen naar Eastbourne varen. Het oorspronkelijke plan was om eerst Dover aan te doen, maar we hoorden dat Dover Marina gesloten is voor passanten van 13 mei tot eind augustus. De nieuwe marina schijnt problemen te hebben met swell (golven) en heeft nog steeds geen vergunning om ligplaatsen aan te bieden. De windvoorspelling is gunstig, dus we willen de oversteek vandaag maken en mikken dus op Eastbourne (110 mijl varen).

We vertrekken bij het krieken van de dag, het wordt al snel een beetje licht. Dan zien we een zeehond zwemmen: onze eerste dit jaar! Maar bij Duinkerken zien we ook een grote rubberboot met vluchtelingen, de kustwacht is er al bij. Al snel zien we een tweede rubberboot (leeg), en een derde. Die laatste wordt vergezeld door een zeiljacht. Op de marifoon horen we dat de kustwacht ook daar wordt ingeschakeld. Het vluchtelingenprobleem komt zo wel heel dichtbij!

De wind komt uit de juiste hoek, maar is af en toe wat zwak. Dus regelmatig moter bij. Gelukkig kunnen we ook grote stukken zeilen met de code zero.

Om 19 uur lokale tijd komen we bij laag water aan in Eastbourne. We roepen de sluis op om te vragen of er genoeg water in de geul richting sluis staat, en de sluiswachter stelt ons gerust en opent snel de sluis voor ons zodat we meteen kunnen invaren. Als we in de sluis liggen komt de havenmeester al naar ons toe om ons te vertellen waar we kunnen gaan liggen: wat een service!

Zicht vanuit de kuip op marina
Als we de sluis uitvaren horen we het donderen in de verte en begint het te regenen. Net voor de bui binnen!

Voor we de haven binnenvoeren hebben we de gele vlag gehesen (conform de post Brexit regelgeving). Eenmaal in de haven bellen we Customs en geven we allerlei gegevens door. Customs vertelt ons dat we ofwel een telefoontje zullen ontvangen met ‘clearance’, ofwel bezocht zullen worden door de douane voor inspectie. Zolang dit niet geregeld is mogen we niet van boord en moeten we de gele vlag laten hangen. Om 21:00 uur lokale tijd krijgen we een marifoonoproep van de havenmeester: we hebben clearance!

1. Dick:
    16 mei 2022
    Spannend allemaal, maar goed geregeld!
  2. Fred:
    17 mei 2022
    Bizar dat jullie de vluchtelingenroute doorkruisten.
    Leuk om te lezen over de havenprocedure. Goeder reis verder!