Gijon (Xixon)

2 augustus 2022 - Gijón, Spanje

We blijven een paar dagen in Gijon.

Goodwin in haven Gijon

Op zondag fietsen we langs de kilometerslange boulevard, over een prachtig fietspad. Het is druk op de boulevard en op het strand, want zondag en mooi weer. De stad kent nog wat oude Romeinse resten en wat middeleeuwse gebouwen, maar het grootste deel van de echte  oude stad is in de burgeroorlog vernietigd (1935-37). De Duitsers mochten van Franco hier oefenen met bommenwerpers voor de Tweede Wereldoorlog. Onvoorstelbaar. Toch is het centrum van de stad inmiddels weer gezellig en sfeervol, met leuke straatjes en pleintjes en heel veel winkeltjes. En elke avond fiesta!

Zangeres op plein
Maandagochtend vroeg komen Willem Huisman en Sophie met de Vela aan op onze steiger, rechtstreeks uit Ile de Re. Zij hebben 2 dagen en 2 nachten gevaren. Wij maken ‘s ochtends een stadswandeling en zij rusten wat uit.Kunstwerk van ciderflessen
Bovenstaande ‘kerstboom’ is gemaakt van lege ciderflessen. Een echte eyecatcher (‘s avonds verlicht), appelleert aan de streekdrank en aan de noodzaak tot recyclen (het aantal flessen is gelijk aan het glasverbruik per jaar van 2 gemiddelde gezinnen).  ‘s Avonds halen wij de Cobb tevoorschijn en barbecuen we met zijn vieren bij ons aan boord. Roeien in de haven
Op dinsdag doen we wat klusjes, lunchen we buiten de deur en eten we bij Willem en Sophie. Eten op de Vela
Tijdens het eten komt de Franse buurvrouw een groot stuk vis brengen: zij hebben vanochtend een grote tonijn op zee gevangen. Vreselijk aardig!

1. Yvonne de Weerdt:
    3 augustus 2022
    Leuk alles te lezen wat jullie doen en beleven!!
  2. Fred:
    3 augustus 2022
    Jullie brengen ons goed op de hoogte van de toeristische, historische en culinaire hoogtepunten van jullie reis.
    Geniet er van!