Nog een dagje Dartmouth

25 mei 2022 - Dartmouth, Verenigd Koninkrijk

Toen Pieter gisteren probeerde de buitenboordmotor van de bijboot te starten, lukte dat niet (het is een 4 jaar oude Suzuki die afgelopen herfst nog een winterbeurt heeft gehad). Hij heeft verschillende monteurs in de buurt gebeld zonder resultaat: iedereen had het druk en sommigen konden pas over 3 weken komen…. Vanochtend nog eens gebeld en James van Dart Haven Marina in Kingswear had wel tijd om er even naar te kijken. Wij dus even de rivier overgestoken naar Dart Haven waar James ons al opwachtte. Hij nam de buitenboordmotor op zijn schouder (!) en liep zo naar de werkplaats. Hij wist al wat het euvel was: problemen met oude brandstof in de carburateur, en loste het soepel op. Geweldig!
We varen om 13:00 uur weer terug naar onze ligplaats, waar we Franse buren krijgen: een Dufour 46 met 9 man/vrouw aan boord. Zij komen rechtstreeks uit Granville (F) en 6 bemanningsleden zijn alleen maar zeeziek geweest (het was ook wel windkracht 4-5). Hun zusterschip is gestrand op Guernsey omdat iedereen daar zeeziek was!

Stekers, Border Force
Aan het eind van de middag legt de Seeker van Border Force (Customs) naast ons aan, het schip blijkt gebouwd door Damen! Zij komen alle buitenlandse jachten in Dartmouth (te weten ons & de Franse boot) controleren. Gelukkig loopt het allemaal goed af. Jammer dat de beambte al onze paspoortgegevens met de hand gaat overschrijven terwijl wij ze eerder al hadden gemaild (conform de regels) aan 3 mailadressen van Customs.

Eind van de middag wandelen we naar Dartmouth Castle.

River Dart
Een prachtige wandeling met mooi uitzicht over de riviermonding, waar verschillende roeiers (ongestuurde 2, gestuurde 4, sloepen) actief zijn. Op de terugweg besluiten we wat te gaan drinken bij de (wat oubollige) Yacht Club. We komen daar Kevin tegen van de Escapade (Jeanneau Odyssee 45), hij ligt met zijn schip al een paar dagen voor de Goodwin. Hij biedt ons een drankje aan en dat slaan wij niet af!

Eten bij Rockfish
We gaan vervolgens een heerlijk visje eten bij Rockfish, tegenover onze steiger.