Van Cedeira naar A Coruna

8 augustus 2022 - A Coruña, Spanje

Vannacht hadden we nog behoorlijk wat wind en een flinke regenbui (heeft het dek mooi schoongespoeld!). We willen op tijd weg want in de middag wordt er harde wind voorspeld. In onze ankerbaai is er in de ochtend niet zo veel wind en ook niet als we naar buiten varen. Maar eenmaal buiten staat er een NO 5-6 dus we steken eerst een rif en daarna een tweede en varen alleen op het grootzeil. Er staan behoorlijke golven en af en toe hebben we vlagen naar 7, maar alles is onder controle en we maken goede voortgang. Als we een paar uur onderweg zijn neemt de wind wat af en zetten we het fok uitgeboomd bij. Om 13:00 uur zijn we in Marina Coruna, na 28 mijl zeilen. De vorige keer lagen we hier in de stadshaven, maar daar was veel swell door langsvarende ferries. Daar hebben we in deze marina geen last van en in 10 minuten lopen we naar de historische binnenstad.

Kloosterpoortje
A Coruna is een gezellige havenstad, met een sfeervolle binnenstad. Op de foto hierboven zie je een poortje van het middeleeuws klooster San Domingo, op de foto hieronder staat Pieter voor het stadhuis (waar alweer een podium is opgebouwd voor een fiesta ditmaal ter ere van Maria Pita, een Spaanse vrouw die bekend werd door haar actieve rol in de verdediging van A Coruna tegen de Engelse admiraal Sir Francis Drake ). We doen wat boodschappen, drinken wat op een terrasje en gaan dan eten op onze boot. Vanuit de kuip hebben we uitzicht op het kasteel (Castelo de Santo Anton).Uitzicht vanuit kuip op kasteel

1. Yvonne:
    9 augustus 2022
    Aardig wat wind!! Volgens mij hebben jullie in iedere haven een fiesta😀