Van Vlieland naar Norderney

16 juni 2020 - Norderney, Duitsland

Op 15 juni, de dag dat Nederlanders weer op vakantie mogen in Duitsland, vertrekken we om kwart voor acht vanuit Vlieland. Aangezien er weinig wind is voorspeld, staat het Duitse Waddeneiland Norderney op de planning. We varen 90 mijl op de moter over een mooi glad zeetje (grootzeil op voor stabiliteit, fok wel geprobeerd maar had met zo weinig wind echt geen zin) langs Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Borkum. We zien alleen vage contouren van deze eilanden, want het zicht is beperkt, ca 500 meter tot 1 mijl. Gelukkig wel droog!

We melden ons (volgens instructie op de website) vooraf telefonisch aan bij de havenmeester en vertellen dat we ca 20 uur aan zullen komen. Hij zegt dat we welkom zijn en dat er plaats genoeg is. Dat blijkt, als we om ca 19:00 uur aankomen (zoals uitgerekend nog stroom mee in de aanloopgeul naar de haven), veel lege plekken en we zijn de tweede Hollander die aanlegt. De laatste keer dat we hier waren was omstreeks 1990, en de haven is flink uitgebreid en verbeterd. Na het eten maken we een ommetje en zien we dat er in het havenkantoor en in de supermarkt mondkapjes verplicht zijn. Daar hebben we op gerekend (we hebben ze aan boord)!

Norderney

Tijdens onze wandeling zien we veel vogels en heeeel veel konijnen. Weinig auto's, toeristen moeten hun auto parkeren op grote centrale parkeerplaatsen en een fiets huren.

Zonsondergang Norderney