Van Zierikzee naar Brouwershaven

22 september 2020 - Brouwershaven, Nederland

Op dinsdag 22 september varen we van Zierikzee (aan de Oosterschelde) naar Brouwershaven aan het Grevelingenmeer. We doen eerst boodschappen in het historische centrum van Zierikzee, waar het niet druk is. Het is stralend weer.

Zierikzee

Om 11:00 uur varen we naar buiten. We komen langs onze oude ligplaats (deel van de jachthaven van de Maas).

Uitvaren Zierikzee

Als we eenmaal op de Oosterschelde zijn zien we 2 tuimelaars. We keken al naar ze uit, want zagen ze voorheen ook vaak als we het kanaal van Zierikzee uitkwamen.

Tuimelaar

We gaan eerst door de Zeelandbrug (vanwege corona gaat deze alleen op het hele uur) en vervolgens door de sluis bij Bruinisse. Er is heel weinig wind (5 knopen), dus we zetten de code zero op en lopen daarmee 4 knopen.

Code zero

Helaas valt de wind weg en moeten we moteren. Als we bij het (open) sluisje van Brouwershaven aankomen, roept de brugwachtster/havenmeesteres ons aan. Eerst betalen, dan binnenvaren (slim!). Zij vertelt ons dat de oude haven (in het centrum van het stadje) recent overal is uitgebaggerd tot een diepte van 2 meter en is opgeknapt. Het ziet er inderdaad prima uit.

's Avonds maken we nog een wandeling en bewonderen we de grote of St Nicolaaskerk (stamt uit de 14e en 15e eeuw) die voor zo'n klein plaatsje enorm groot is/lijkt.

St Nicolaaskerk

Als het donker wordt komen we weer bij de boot aan.

Stadshaven om 20:30 uur

1. Dick: