Dagje Norderney

16 juni 2020 - Norderney, Duitsland

Vandaag blijven we op Norderney. Het eiland (5000 inwoners) bestaat voornamelijk uit natuurgebied en een badplaatsje waar mensen vroeger kwamen kuren. We bezoeken eerst de havenmeester (mondkapje verplicht) die ons vertelt dat we ook bij hem betaald hebben toen we hier 30 jaar geleden waren, want hij was ook toen al de havenmeester van Norderney. We herkennen elkaar niet....

Coronamaatregelen Duitsland

Dan lopen we ca 3 km naar het plaatsje. Als we koffie gaan drinken op een terrasje, blijkt dat je een mondkapje op moet bij het betreden van het terrasje, en dat dan af mag doen als je aan een tafeltje zit (!?). Verder moet je een formulier invullen (naam, mobiele nummer, adres en datum en tijdstip van terrasbezoek), zodat men je kan achterhalen bij een eventuele Corona-uitbraak. Deutsche Grundlichkeit!

Lunch bij Leid&Seele

We lunchen heerlijk in het dorpscentrum op het terras van restaurant Leid & Seele (aparte naam): een mooi opgemaakt bordje asperges met een heerlijk vers scholfiletje en Nordseekrabben (= wat wij Hollandse garnalen noemen) en een lekker glaasje Grauburgunder.

Overal hotels, appartementen, B&B's en Duitse strandstoelen.

Duitse strandstoel

Op de terugweg doen we boodschappen (in de supermarkt zijn mondkapjes verplicht) en we lopen langs het prachtige wad terug naar de haven.

Wad bij eb

's Avonds wordt er ergens in de haven accordeon gespeeld, we horen de vogels op het wad afgewisseld met klanken van nostalgische deuntjes.

1. Hannelore:
    16 juni 2020
    jee.. wat een verhaal...en... voel het toch nog vrij genoeg met al die mondkapjes regels??
  2. Klaske de Jonge:
    16 juni 2020
    Heerlijk, wish I was there!!!
  3. Dirk de Koning:
    16 juni 2020
    Zal onze eerdere tocht naar Norderney nooit vergeten....dit klinkt veel beter!